Deze tien simpele usability-richtlijnen werken gegarandeerd op elke website

Er zijn usability-richtlijnen waar elke website zich aan zou moeten houden. Ze werken namelijk altijd. Helaas zijn de meeste websites hier nog niet van op de hoogte of lappen ze die aan hun laars. Ik wil er een aantal met jullie delen. De volgende tien usability-richtlijnen werken op elke website/webshop en zorgen gegarandeerd voor growth hacking: meer conversies en omzet.

 

1. Pop-up moet iedereen weg kunnen klikken

usability-regels pop-up

 

Je hebt eigenlijk twee verschillende pop-ups: een pop-up waar je voor kiest en een pop-up waar je niet zelf voor kiest.

Een pop-up waar je zelf voor kiest, is een pop-up waarin bijvoorbeeld extra informatie wordt gegeven; je krijgt deze pop-up omdat je ergens op hebt geklikt.

Ook heb je een pop-up die ongevraagd in jouw gezichtsveld verschijnt. Dit zijn vaak verzoekjes om je ergens bij aan te melden, zoals een nieuwsbrief. Als je dit goed aanpakt, werkt het zeer conversieverhogend.

De grootste ergernis bij beide is het niet (makkelijk) kunnen wegklikken van deze pop-ups.

Bij blogsites die ik bezoek zie ik vaak een nieuwsbrief pop-up. Het kruisje om het weg te kunnen klikken komt bij sommige pas na een paar seconden of soms helemaal niet (er staat dan een klein regeltje onderaan). Ik vind dit persoonlijk een erg irritante nieuwe mogelijkheid. Je dwingt hiermee tot lezen en het is niet duidelijk hoe je de pop-up weg kunt krijgen. Niet gebruiksvriendelijk.

 

Actie:

  • Zorg ervoor dat al je pop-ups een goed en duidelijk kruis hebben in de rechterbovenhoek.

 

 

2. Keep it simple

idea029Webdesigners hebben er soms een handje van. Zij zijn elke dag bezig met het ontwerpen van nieuwe websites en dan wil je natuurlijk niet elke dag hetzelfde doen. Designers hebben (te) veel creativiteit en ze willen graag trends neerzetten. Iets nieuws uitproberen hoort hierbij. De wereld zou er niet uitzien zoals nu als er nooit iemand was geweest die iets nieuws introduceert.

Maar je kunt te ver gaan natuurlijk. Online zijn we aan bepaalde dingen gewend en daar moet je niet te veel aan komen. Een X-symbool betekent ‘exit’ bij ons allemaal en dat moeten we lekker zo houden. Verander het symbool niet zomaar van vorm of locatie. Keep it simple.

 

Stukje psychologie voor de liefhebbers

Er zit ook een psychologisch verhaal aan. Onze hersenen maken graag verbanden en vullen automatisch dingen voor ons in. Dat is lekker makkelijk, want dan hoeven de hersenen weer even niet na te denken. Als onze hersenen eenmaal iets hebben geleerd, worden de keren daarna steeds makkelijker en blijft het ‘reptielenbrein’ (irrationeel/systeem 1/automatischepilootstand) intact. Denk aan een stoplicht. Als de stoplichten elke week van kleur zouden wisselen (rood wordt ineens doorrijden), moeten we elke keer het rationele brein tevoorschijn halen om de juiste beslissing te kunnen nemen en dat kost erg veel energie. Daar komen ongelukken van. Zo gaat het ook met simpele, aangeleerde internetregels. Als mensen op jouw website ineens moeten gaan nadenken omdat jouw webdesigner wat creatieve snufjes heeft toegevoegd, gaat dit ten koste van jouw conversie en omzet.

 

Actie:

  • Houd je aan de gebruikersregels van het internet. Altijd.

 

 

3. Blijf weg bij het grijze gebied

usability-regels houd de tekst leesbaarUsability-regels geen grijze tekstGrijs op grijs/wit blijft populair. Het is nog steeds niet goed tot iedereen doorgedrongen dat grijze tekst minder goed online te lezen is dan gewone zwarte tekst. Het grijs geeft op veel beeldschermen (bijvoorbeeld door een bepaalde lichtinval) een wat wazige gloed en daar raken de ogen na een tijdje door geïrriteerd. Het leest gewoon niet lekker.

 

 

 

Actie:

  • Maak direct al je teksten een tint donkerder. De allermakkelijkste manier om je conversiepercentage op te schroeven.

 

 

4. Herhaal je call-to-action

Usability-regels Plaats zowel boven als onderaan een CTA

 

Weinig websites passen dit consistent toe. Plaats niet alleen boven aan de pagina een call-to-action (CTA), maar ook vooral onder aan de pagina. Hoe meer iemand naar beneden scrollt en je content leest, hoe meer deze persoon geïnteresseerd raakt in jouw dienst/product. Geen CTA onderaan? Dan moet de bezoeker weer helemaal naar boven scrollen voordat hij actie kan ondernemen. Een kans op een impulsaankoop is weg, ergernis ontstaat en het rationele brein komt omhoog. Allemaal oorzaken voor een lage conversie.

 

Actie:

  • Plaats zowel boven aan als onder aan de pagina een duidelijke CTA. Helemaal op lange webpagina’s met veel content.

 

 

5. Stop met overduidelijke salesteksten

 

Usability-regels schrijf teksten zoals je ook met een klant praat

 

Je maakt gewoon geen vrienden/fans/klanten als je teksten zoals deze gebruikt.

 

Actie:

  • Schrijf content op je website zoals je ook met een klant in de winkel praat.
  • Gebruik de bewoordingen en taal van je klanten. Word geen ‘WC-EEND raadt WC-EEND aan’.
  • Vermijd bijvoeglijk naamwoorden.

 

6. Vertel waarom je iets vraagt

 

Usability-regels vertel waarom je iets vraagt

 

Een formulier is een belangrijke laatste stap. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat er geen twijfels meer kunnen ontstaan tijdens het invullen. Bij sommige velden, zoals een telefoonnummer, kunnen vragen en twijfels ontstaan. Vertel dus waarom je het telefoonnummer wilt weten. Dat stelt erg gerust.

 

Actie:

  • Stel je bijna-klanten gerust door te vertellen waarom je een bepaalde vraag in een formulier stelt.

 

7. Winkelwagen is leeg

Usability-regels winkelwagen is leegTijdens het online shoppen komt het vaak voor dat mensen van hun scherm weglopen om hun kinderen naar bed te brengen of online iets anders te gaan doen. Ze hebben al verschillende producten in hun winkelwagen zitten nadat ze uren hebben gewinkeld naar de leukste dingen. Ze komen terug naar het scherm van de webshop, klikken op ‘verder’ of ‘verder winkelen’ en ze zien dat hun winkelmandje helemaal leeg is. Grote frustratie.

 

Actie:

  • Zorg ervoor dat de inhoud van de winkelwagen een lang bestaan heeft.
  • Een winkelwagenverlater kun je ook met een e-mail reminder terughalen en tot klant omzetten.

 

8. Beperk de grootte van je header

grote header

 

Headers van een groot formaat die het hele beeldscherm innemen, zorgen voor afleiding en te weinig focus op de echt belangrijke content. Grafisch designers en webbouwers werken vaak op grote schermen en vergeten weleens dat de doelgroep het moet doen met een stuk kleiner beeldscherm. Bij hen zien de pagina’s er heel anders uit. Een normale header is maximaal 150 pixels hoog.

 

Actie:

  • Laat je header niet de gehele pagina innemen, zodat de belangrijkste content naar beneden wordt geduwd. Maak ‘m dunner.

 

9. Gebruik duidelijke links

Usability-regels linkjes onderstrepenusability-regels linkjes onderstrepen

Linkjes zijn al vanaf het begin van het internetbestaan onderstreept en hebben een andere kleur dan de tekst. Vanaf het begin wordt de kleur blauw geassocieerd met een link. Iedereen herkent dit. Waarom maken we het de mensen dan allemaal zo moeilijk? We gaan woorden waarop mensen niet moeten klikken onderstrepen en echte links maken we alleen vetgedrukt of een andere kleur. Niet handig. Verschillende A/B-testen laten zien dat (blauwe) onderstreepte links altijd zorgen voor meer kliks.

 

Actie:

  • Maak links vetgedrukt, onderstreept en als het even kan blauw. Ga er geen rare fratsen mee uithalen.

 

10. Vervang stukken tekst door opsommingen

Usability-regels opsommingen gebruiken

 

De test met Suzuki is uitgevoerd door mijn Belgische collega’s bij AGConsult.
Lijstjes met opsommingstekens werken altijd beter dan volzinnen. Opsommingen met opsommingstekens worden 15% meer bekeken dan zonder opsommingstekens.

 

Actie:

  • Als je de tekst nog een keer doorleest en je ziet woorden als ‘ten eerste’ en ‘ten tweede’ staan, maak er dan heel snel opsommingen van.
  • Heb je een lange/gedetailleerde informatiepagina? Begin de pagina dan met opsommingen waarin je de belangrijkste voordelen aanhaalt.

 

Acties op een rij

  • Zorg ervoor dat al je pop-ups een goed en duidelijk kruis hebben in de rechterbovenhoek.
  • Houd je aan de gebruikersregels van het internet. Altijd.
  • Maak direct al je teksten een tint donkerder. De allermakkelijkste manier om je conversiepercentage op te schroeven.
  • Plaats zowel boven aan als onder aan de pagina een duidelijke CTA. Helemaal op lange webpagina’s met veel content.
  • Schrijf content op je website zoals je ook met een klant in de winkel praat.
  • Gebruik de bewoordingen en taal van je klanten. Word geen ‘WC-EEND raadt WC-EEND aan’.
  • Vermijd bijvoeglijk naamwoorden.
  • Stel je bijna-klanten gerust door te vertellen waarom je een bepaalde vraag in een formulier stelt.
  • Zorg ervoor dat de inhoud van de winkelwagen een lang bestaan heeft.
  • Een winkelwagenverlater kun je ook met een e-mail reminder terughalen en tot klant omzetten.
  • Laat je header niet de gehele pagina innemen, zodat de belangrijkste content naar beneden wordt geduwd. Maak ‘m dunner.
  • Als je de tekst nog een keer doorleest en je ziet woorden als ‘ten eerste’ en ‘ten tweede’ staan, maak er dan heel snel opsommingen van.
  • Heb je een lange/gedetailleerde informatiepagina? Begin de pagina dan met opsommingen waarin je de belangrijkste voordelen aanhaalt.

 

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

Comments:
  • Hoi Amanda,

    Super artikel. Ik ga zeker aan de slag met je tips en laat hier nog eens een berichtje achter van de resultaten. Ik heb ook nog een mooie video geplaats op mijn site die weleens waardevol voor je kan zijn. Ik was echt enorm verbaasd. Zou het leuk vinden om te horen wat jij vind. Gr. Lex

    8 februari 2015 at 22:46
  • Hi Amanda,

    Nog altijd ben ik blij hoe je een poos geleden onze website van feedback hebt voorzien. Was een hele klus, maar de moeite waard. Over een poosje misschien maar weer eens een opfrisser doen.

    Groet,
    Bas

    20 maart 2015 at 11:33

Leave a Comment: