Zeven punten die helpen bij het conversietesten (deel 1)

Zeven punten die helpen bij het conversietesten (deel 1)

Nu je weet welke pagina als eerste moet worden getest (zie mijn artikel Geen conversie optimalisatie voor jou wanneer je geen prioriteiten kunt stellen), komt de volgende vraag. Welk gedeelte van de pagina moet ik nu gaan testen? Een pagina bevat namelijk een heleboel gedeeltes (secties genoemd), dus ook dit is weer een moeilijke vraag. Daarom een top 7 die je een voor een af kunt gaan. Zo weet je ook direct welke zeven secties tot een goede pagina leiden.

 

conversie optimalisatie - testing

Conversie optimalisatie is stap voor stap testen

Je bent sowieso al heel goed bezig wanneer je de bovenstaande vraag stelt. Nog steeds zie ik de meest voorkomende fout voorbijkomen en dat is het gebruik van de ‘slice and dice’-methode. Met deze methode ga je van alles op een pagina veranderen, hier vervolgens een test op draaien en hopen dat deze beter functioneert. Als dit laatste het geval is, zul je nooit weten welke verandering hiertoe heeft geleid. Doe dit dus niet, je schiet er helemaal niks mee op!

 

Zeven secties om te gaan testen

We behandelen vandaag de eerste drie.

 

1. De ‘scent’

 

Een beddenwinkel heeft een bepaalde uitstraling, je loopt erdoorheen en kijkt in het rond. Je gaat de hoek om en je ziet ineens allemaal speelgoed, de vloerbedekking is een andere kleur, er lopen allemaal kinderen en het personeel is gekleed in geel in plaats van groen. ‘Huh? Zit ik nog wel goed?’ We hadden een bepaalde ‘scent’, die volgden we en opeens is de geur weg of anders. Dit maakt ons brein in de war en we maken ons uit de voeten. Vooral online gebeurt dit omdat we steeds moeten doorklikken naar een volgende pagina. Ook is een duidelijke ‘scent’ van belang bij het klikken op een advertentie, wat ons vervolgens naar een pagina leidt.
Bekijk onderstaande korte video om te zien wat met een duidelijke ‘scent’ wordt bedoeld.

 

 

TIP:
Print je advertentie en je landingspagina uit. Leg de twee blaadjes achter elkaar. Bekijk eerst de advertentie en sla dan vervolgens de pagina om naar de landingspagina. Wat valt je op? Klopt het geheel? Komt het allemaal overeen? Vraag ook een aantal andere mensen dit te doen en hun bevindingen hardop te uiten.

 

Scent bestaat uit verschillende componenten, die je op uiteenlopende manieren kunt testen:
➥ de (trigger)woorden en beloofde aanbiedingen/acties
➥ design en afbeeldingen/foto’s
➥ kleuren
➥ vormen
➥ locaties (bijvoorbeeld de plek van de call-to-action)

 

2. Relevantie en waarde

 

Iemand kijkt altijd eerst naar de aangeboden content en hierna pas naar de aangeboden navigatie.
– Komt de content overeen met de advertentie waarop een bezoeker heeft geklikt of met een zoekopdracht die is gebruikt?
– Is de content relevant voor de bezoeker?
– Toon jij voldoende de toevoegde waarde? Waarom moet iemand bij jou zijn?

 

BELANGRIJKE TESTTIP:
➥ Hoogstwaarschijnlijk heb jijzelf de content op een product- of dienstpagina geschreven. Begin eens te testen met de woorden van anderen. Vraag je klant hoe hij jouw product of dienst zou beschrijven of vraag desnoods een collega. Gebruik nu letterlijk deze tekst en test of dit betere conversies zal opleveren. Het gaat tenslotte om relevantie en waarde voor je bezoeker, dus laat deze spreken en de kans is groot dat je doelgroep zich hiermee kan identificeren. Je kunt het ook uit recensies halen; lees meer over klantreviews gebruiken voor effectieve content.

 

3. De header

 

Onder de header vallen vaak de titels en de ondertitels. Dit kan tekst zijn maar ook graphics. Iemand bepaalt vaak aan de hand van de header of hij op de juiste pagina is.
– Vertelt de header wat een bezoeker kan verwachten op deze pagina (het doel)?
– Laat de header zien of de bezoeker goed zit, ontstaat er herkenbaarheid?

 

TESTTIPS VOOR TITELS:
➥ Test eens met de percentages/cijfers die in een titel kunnen staan.
➥ Test de titel eens door er een vraag van te maken.
➥ Test de titel eens met verschillende leesniveaus (denk eraan dat wij het liefst teksten lezen met een groep 8-niveau).
➥ Verliestaal werkt vaak beter dan winsttaal. Vertel je bezoeker dus wat ze mislopen als ze deze handeling niet uitvoeren.

 

Uit recente testen van Michael Aagaard van ContentVerve.com komt naar voren dat titels met een groot voordeel voor de lezer het beste uit de bus komen. Dus dat wordt lekker testen en aan de slag met conversietesten.

 

De volgende keer zullen we de overige vier punten behandelen.

Tags:
Amanda van der Linden About the author

<p>Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië</p>

No Comments

Leave a Comment: