De bedankpagina bestaat uit meer dan alleen een bedankje

De bedankpagina bestaat uit meer dan alleen een bedankje

Mijn eigen online aankopen of websitebezoekjes zijn een bron van inspiratie voor mijn blogs. Er valt mij altijd genoeg op. Zowel positief als negatief. Neem vorige week, toen ik een bloemetje voor Moederdag wilde bestellen. Na best wel wat wikken en wegen over welke webshop het zou gaan worden, kwam ik terecht bij Topbloemen.nl.

Ik neem je mee naar de bedankpagina van deze webshop om een aantal zaken te laten zien die zij goed uitvoeren. Je kunt op een bedankpagina namelijk veel meer doen dan alleen je klant bedanken. Dit bevordert conversies en herhaalaankopen.

 

Heb jij ook zo’n bedankpagina?

Ja, het heet een bedankpagina, maar op deze manier kom je er wel heel makkelijk mee weg. Ik zag in eerste instantie dat ene kleine zinnetje niet eens staan. Iets meer aandacht aan je bedankpagina besteden, kan wonderen verrichten.

 

bedankpagina voorbeeld

 

Het is vaak het laatste contact tussen jou en je klant (naast de bevestigingsmail) en zoals je denk ik wel weet, is het laatste contact vaak het beeld dat het meest bijblijft. Als je een mooie cd aan het luisteren bent en op het einde hoor je een aantal vreselijke kraakgeluiden, is dit het eerste wat je waarschijnlijk als feedback zult hebben wanneer ik je vraag hoe de cd is bevallen.

En wat dacht je van een winkel? Ik loop negen van de tien keer de winkel uit met een coupon voor mijn volgende bezoek en/of informatie over het ruilen of gebruiken van het product. Deze informatie staat natuurlijk wel ergens op de site, maar geef informatie ook wanneer het nodig is. Waarom doen we dit online niet?

 

Een leuk praktijkvoorbeeld van een goede bedankpagina

Kijk maar eens naar onderstaande bedankpagina. Onder de afbeelding som ik een aantal praktische tips op. Deze tips zijn voor webshops én websites. Geef er wel altijd je eigen draai aan.

bedankpagina

 

Conversietips

  • Maak het persoonlijk en noem de naam van je klant. Deze heb je toch net gekregen en je bent toch op elke pagina een dialoog aan het voeren? Mensen vinden het heel fijn wanneer je aan het einde van een gesprek hun naam herhaalt. Dit is een bewijs dat jij aandachtig hebt zitten luisteren.

 

  • Geef deze pagina, net als alle andere pagina’s, een duidelijke titel.

 

  • Geef duidelijk aan dat de bestelling is gelukt en dat deze goed is ontvangen. Hiermee stel je de klant ook nog eens gerust.

 

  • Vertel aan je klant wat er nu gaat gebeuren. De klant ontvangt binnen een paar minuten een bevestigingsmail. Maar denk ook aan andere belangrijke informatie voor de klant. Bijvoorbeeld informatie over de dag waarop de klant zijn product kan verwachten of dat je binnen 24 uur telefonisch contact op zult nemen om de offerte door te nemen.

 

  • Voeg een link toe, zodat de klant verder kan winkelen als hij of zij dat wil.

 

  • Geef de klant een cadeau voor zijn of haar volgende aankoop of bezoek. Bijvoorbeeld een coupon voor 10% korting of een korting op een cross-saleproduct. Dit product moet dan wel goed bij de huidige aankoop passen (personalisatie). Het gebaar alleen al geeft de klant een goed gevoel. De coupon zal misschien niet eens worden verzilverd, maar de kans is wel groter dat de klant ooit een herhaalaankoop komt doen.

 

  • De bedankpagina is dé pagina om je klant te vragen om je te volgen via een socialmediakanaal of om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Het klinkt misschien raar, want je klant heeft al iets voor jou gedaan (een aankoop gedaan), dus waarom zou de klant weer iets voor jou doen. Maar het ligt anders. Als jij goed kunt aangeven wat het voordeel voor de klant is om jouw nieuwsbrieven te ontvangen of om jou te volgen, is het een win-winsituatie. Het werkt zeer goed. De Facebook-actie van Topbloemen.nl vind ik mooi gevonden.

 

Succes!
Omdat deze tips toch meer voor webshops zijn, heb ik aparte tips gegeven voor de bedankpagina van een leadgenererende website.

Amanda van der Linden About the author

<p>Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië</p>

Comments:
  • Lianne
    Beantwoorden

    Belangrijkste punt voor mij is het ‘Geef duidelijk aan dat de bestelling is gelukt’. Heb wel vaker gehad dat je gewoon helemaal niet ziet of je bestelling is geplaatst of niet, en in sommige gevallen zelfs dat ik ook geen bevestiging per mail kreeg.

    Tot nu toe heb ik nog niet zoveel gedaan met ‘cadeautjes’ en de vraag om een bedrijf te volgen op social media… Maar misschien waren de aanbiedingen tot nu toe nog niet aantrekkelijk genoeg 😉

    Wel leuk om eens na te denken over de inhoud van een dergelijke pagina!

    15 mei 2014 at 13:36
  • Hoi Amanda,

    bedankt voor de tips. Ga kijken hoe ik dit kan toevoegen.
    Ik gebruik Shopify en kan nog niet alles vinden, hihi.
    Weet jij toevallig hoe ik de klantnaam kan laten terug komen?

    Groetjes,
    Viola.

    13 februari 2015 at 14:06
  • Hoi Amanda,
    Leuk om te zien dat je onze pagina als voorbeeld hebt gebruikt.
    Bedankt daar voor!
    Mathijs
    Topbloemen.nl

    10 maart 2016 at 13:22

Leave a Comment: