Conversie optimalisatie en SEO: je hoeft niet te kiezen, ze gaan eigenlijk heel goed samen

Een website hoger laten scoren in de zoekmachines en zo meer verkeer naar een website brengen, heeft nog heel vaak bij velen de prioriteit. Conversie optimalisatie zal hoogstwaarschijnlijk in dit geval op nummer 2 eindigen. Waarom dit na jaren nog steeds zo is, begrijp ik eerlijk gezegd niet en ik heb er ook vaak genoeg discussies over. Wanneer je bang bent om je organische positie in Google of andere zoekmachines te verliezen, is het lezen van dit artikel een must.

 

Conversie optimalisatie en SEO zijn als yin en yang

conversie-optimalisatie yin yangNatuurlijk kan ik het begrijpen dat je denkt dat het doen van testen verkeerd kan gaan en tot lagere posities kan leiden. Je hebt te maken met testpagina’s, test-URL’s, codes, scripts. Maar raak daardoor niet geïntimideerd. Er zijn alleen maar voordelen.

 

✔ Je zult betere SEO-rankings ontvangen met geoptimaliseerde pagina’s, pagina’s die zich focussen op één product of onderwerp. Je conversieratio zal hierdoor ook verbeteren.

 

✔ Om hoog te scoren in de zoekmachines is beweging op je site belangrijk; hij moet voortdurend up-to-date worden gehouden. Met conversie optimalisatie houd je je website fris en relevant.

 

✔ De titel staat ook nu in 2013 weer hoog in de SEO-rankingfactoren. Een goede titel is een must om hoog te scoren in de zoekmachines en weet je wat: bij conversie optimalisatie is het ook een bepalende factor. Het testen van titels zal in beide gevallen voor verbetering zorgen.

 

✔ Het vervangen van complexe animaties, sliders en flash content zal zowel je conversieratio als je zoekmachinepositie verbeteren.

 

✔ Een conversie geoptimaliseerde pagina zorgt voor intensiever gebruik door bezoekers; dit maakt het interessanter voor andere websites om naar jouw website te linken.

 

✔ Het gebruik van duidelijke en ‘menselijke’ content is belangijker dan ooit. Content geschreven door en voor mensen! Zoekmachines vinden dit ook steeds belangrijker, kijk maar naar de nieuwste techniek/rankingfactor van Google: Hummingbird.

 

Maar let wel op deze punten

Deze mooie samenwerking gaat niet helemaal vanzelf. Er is een aantal punten waar je rekening mee moet houden.

 

✔ Gebruik goede tools die gebruikmaken van een JavaScript Redirect. Dit zorgt ervoor dat jouw test onzichtbaar is voor zoekmachines.

 

✔ Voeg de URL van je variatiepagina (de pagina die je hebt gemaakt als uitdager) toe aan je robots.txt-file. Dit blokkeert de spiders. Het hoeft niet altijd te betekenen dat je pagina dan niet geïndexeerd wordt. Indexeren en crawlen zijn namelijk twee verschillende dingen.
✔  Nog beter is om je variatiepagina een no-index of een canonical URL mee te geven. Zo krijg je geen dubbele content.

 

✔ Gebruik dezelfde title tags, metagegevens etc. voor je variatiepagina. Zo vergeet je dit niet toe te voegen wanneer je variatiepagina meer conversie oplevert en je besluit deze vanaf nu te gebruiken.

 

✔ Na de test is het goed om altijd je SEO extra in de gaten te houden en om je variatiepagina-URL een 301 redirect mee te geven. Het kan zijn dat iemand tijdens de test deze URL heeft opgeslagen. Zo komt hij niet op een foutieve pagina uit.

 

Succes met zowel zoekmachine optimalisatie als conversie optimalisatie! Het kan allemaal.

 

Plaats een reactie



Robert van Heerde

11 jaar geleden

Overzichtelijke uiteenzetting :). Kende nog geen (goede) blog specifiek over conversie optimalisatie. Ik houd je artikelen in de gaten :).

Amanda van der Linden

10 jaar geleden

Dank je Robert!
Ik houd jou op SEO gebied in de gaten!

Anne Jan Roeleveld

10 jaar geleden

Bedankt voor het delen. Het versterkt elkaar inderdaad.

Een opmerking over de volgende zin:

“Voeg de URL van je variatiepagina (de pagina die je hebt gemaakt als uitdager) aan je robots.txt file. Dit blokkeert de spiders die jouw pagina’s indexeren. Zo krijg je geen dubbele content.”

De Google bot zal de pagina niet crawlen als die wordt uitgesloten in de robots.txt. Dit is echter geen garantie dat de pagina niet geïndexeerd zal gaan worden. Crawlen en indexeren zijn 2 verschillende processen. Je kunt beter een “noindex” gebruiken op de variatiepagina of een canonical tag waarin de link staat van de control.

Tip: even een checkbox maken in dit formulier dat ik me kan abonneren op de reacties. Zijn genoeg WP plugins voor. 🙂
Tip 2: Als ik tab in het reactieformulier dan ga ik na het website veld naar boven toe ipv naar de captcha.

Amanda van der Linden

10 jaar geleden

Hoi Anne Jan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Drie hele goede opmerkingen en ik ben er direct mee aan de slag gegaan. Je hebt inderdaad gelijk over het crawlen en indexeren. Het is voor de meeste denk ik ook wel veel prettiger en makkelijker om een noindex of canonical tag te gebruiken. Ik heb het nu ook vermeld in het artikel.

Abonneren op reacties, ja natuurlijk. Deze plugin was even niet met mijn nieuwe template mee verhuisd. Hij staat weer op zijn plek. Ik ga je zo een persoonlijke e-mail sturen om je te laten weten dat er reacties zijn. Zo ben ik dan ook wel weer. 🙂

Dat van die tab is inderdaad vreemd en irritant. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit moet oplossen dus ideeën (van wie dan ook) zijn welkom!

Amanda van der Linden

10 jaar geleden

Het is allemaal rechtgezet. Captcha is verdwenen en de tabindex werkt nu goed.

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved