Zeven punten die jou gaan helpen bij het conversietesten (deel 2)

Zeven punten die jou gaan helpen bij het conversietesten (deel 2)

Een tijd geleden heb ik de eerste drie punten met je doorgenomen. Als je deze blog nog niet hebt gezien, raad ik je aan om eerst deel 1 van conversietesten te lezen. Na scent, relevantie en waarde, en de header kunnen we door met de laatste vier punten die jou gaan helpen bij conversietesten. Het ging er namelijk om dat het moeilijk te bepalen is waar je precies op een pagina moet gaan testen. Het is beter om elke keer een stukje van je pagina (een sectie) anders te maken en dit te testen tegenover de huidige pagina. Maar welke secties kun je het beste en het snelste testen?

 

4. Vertrouwen

Het is allemaal een kwestie van vertrouwen. Online is dit allemaal nog een stuk serieuzer: mensen moeten een website echt kunnen vertrouwen en zien al snel of dat vertrouwen bij jouw site goed geregeld is. Het kweken van vertrouwen is ook de belangrijkste factor in de eerste paar seconden van een bezoeker op jouw site. In deze zeven seconden wordt besloten of hij op deze website verdergaat of de website verlaat. Vertrouwen zit hem voornamelijk in persoonlijke gegevens, professionaliteit en continuïteit.

Conversietesten - leuke afdelingsfotoversusConversietesten - overduidelijke stockfoto

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTTIPS:

  • Plaats je telefoonnummer bovenaan in beeld, bijvoorbeeld in je header. Dit is niet bedoeld zodat klanten je nu plat gaan bellen, want dat gebeurt zelden, maar alleen het zien van een telefoonnummer geeft al vertrouwen. ‘Als er iets is, kan ik ze direct bellen.’Je krijgt vertrouwen in iemand die altijd met zijn bedrijf bezig is.
  • Als een winkel negen van de tien keer overdag gesloten is, kun je je afvragen of deze persoon wel echt met zijn zaak bezig is en dit leuk vindt om te doen. Laat ook op je website zien dat je continu bezig bent. Breng je updates goed en duidelijk in beeld. Heb je een blog en je blogt regelmatig, zet dan eens je laatste blogartikel boven aan de pagina en test wat dit met vertrouwen kan doen.
  • Heb je nog geen ‘over ons/mij’-pagina of heb je deze ergens op je site verstopt? Plaats deze eens in de menubalk of in je sidebar met een foto van jezelf erbij.
  • Plaats eens een echte foto (een groepsfoto van jouw en je collega’s) in plaats van een opgezochte stockfoto.

 

5. De volgende stap (call-to-action)

 

Met een call-to-action-knop kun je zo heerlijk testen. Je kunt hier echt heel veel kanten mee op en de resultaten zullen je elke keer weer verbazen.

 

Conversietesten - call to action voorbeelden

 

TESTTIPS:

  • Test met de tekstinhoud/woorden op je knop (een zeer belangrijke die vaak vergeten wordt).
  • Test met de vorm, het icoontje en de stijl van je knop.
  • Test met de kleur van je knop.
  • Test met de grootte van je knop.
  • Test met de locatie van je knop.
  • Plaats de knop eens onder EN boven en test.

 

6. De navigatie

Het is belangrijk dat je bezoekers zich makkelijk kunnen voortbewegen op je site. Klikken hoort hierbij en dat weten de meeste bezoekers ook wel, maar dan moet je er wel voor zorgen dat mensen kunnen blijven klikken. Navigatie heb je in de menubalk bovenaan of links of rechts van een pagina staan. Ook kun je linkjes in je content hebben staan om mensen naar een andere pagina te leiden.

 

Het is vooral belangrijk dat je bij het bepalen en het testen van navigatie niet te creatief bent. Websitenavigatie is als verkeersborden op de weg. Als elke gemeente een ander soort bord gaat gebruiken, weet je niet meer wat je moet doen en gebeuren er ongelukken. Houd het traditioneel!

 

TESTTIPS:

➥ Test met de grootte van de navigatieknoppen en -balken.
➥ Plaats de navigatie ook eens op een andere plek.
➥ Test met verschillende soorten uitklapmenu’s.
➥ Plaats naast een navigatiemenu ook een zoekfunctie waarmee bezoekers kunnen zoeken en vinden.

Conversietesten - navigatie mogelijkheden

 

7. Graphics

We zijn allemaal erg visueel ingesteld, dus foto’s, afbeeldingen en andere graphics doen wonderen. De ene foto kan wellicht overtuigender zijn dan een andere. Test daarom ook zeker met je fotomateriaal!

 

Tags:
Amanda van der Linden About the author

<p>Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië</p>

No Comments

Leave a Comment: