De drie factoren die jouw conversieratio bepalen en helpen verbeteren – Deel 1: de koopintentie

De drie factoren die jouw conversieratio bepalen en helpen verbeteren – Deel 1: de koopintentie

Wat bepaalt nu eigenlijk je conversieratio, die wij allemaal zó graag elke maand willen verhogen? Deze reeks van drie opeenvolgende artikelen staat vol punten die je een voor een af kunt gaan om erachter te komen waar je website en doelgroepbepaling verbetering nodig hebben.
conversieratio targeting
We beginnen vandaag met factor nummer 1: de koopintentie van je bezoekers.

 

Conversieratio en de koopintentie

Je hebt een grote cirkel waar alle mensen op deze planeet in zitten. Als tweede heb je een cirkel waar alle mensen in zitten die jouw product/merk/dienst wel zien zitten. Hiernaast heb je nog een derde cirkel en hier zitten alle mensen in die worden getarget door jouw marketingactiviteiten. Je ziet op de afbeelding dat cirkel 3 niet helemaal in cirkel 2 staat en een overlap heeft met cirkel 1. Dit betekent dus dat je niet alleen je doelgroep binnenhaalt met je marketing. Het zal je nooit lukken om alleen maar potentiële kopers naar je website toe te trekken, maar je moet er natuurlijk voor zorgen dat de derde cirkel zo veel mogelijk richting de tweede cirkel gaat. Anders betaal je voor een groep die toch nooit wat bij je zal kopen.

 

Hoe zit het met jouw targeting- en mistargeting-verkeer?

 

Allereerst zul je echt goed in kaart moeten brengen wat jouw doelgroep is. Maar ook wat jouw mistargeting’-groep/-verkeer is. Welke mensen, bronnen, zoekwoorden etc. wil je NIET bereiken? Wees streng, je kunt niet iedereen als een potentiële klant zien. En al helemaal niet wanneer je met betaalde marketing, zoals Google AdWords, bezig bent.

 

Hoe herken je verkeerd getarget verkeer?

 

➥ Kijk naar het bouncepercentage. Is dit bij bepaalde bronnen hoger?

 

TIPS:

 

Conversieratio -Alle verkeer - Google Analytics

✔ Kijk in Google Analytics bij ‘Verkeersbronnen’ – ‘Bronnen’ – ‘Alle verkeer’.
✔ Neem een langere periode, zodat je niet te maken krijgt met een bron met vier bezoekers en een bouncepercentage van 75%. Dit zou betekenen dat er drie direct zijn weggegaan. Hieruit kun je nog niet veel concluderen.
✔ Bekijk nu of je een uitschieter in je rij ziet staan. Dit kun je doen met als vergelijking je sitegemiddelde, maar denk er wel aan dat elke bron een ander soort doelgroep met zich meebrengt. Het bouncepercentage bij directe bezoekers is minder erg dan een bouncepercentage bij een AdWords-bezoeker. De directe bezoeker leest misschien alleen even je nieuwste blogartikel en gaat dan weer weg.

 

Welke zoekopdrachten hebben je bezoekers gebruikt? Zitten hier irrelevante woorden tussen?

 

TIPS:

 

✔ Kijk in Google Analytics bij ‘Verkeersbronnen’ – ‘Zoeken’ – ‘Overzicht’ en zet de primaire dimensie op ‘Zoekwoord’.
✔ Zitten er woorden met meerdere betekenissen tussen (jij verkoopt banken, maar mensen bedoelen de Rabobank)? Zitten er productnamen tussen die jij helemaal niet aanbiedt? Zoeken mensen op ‘caravan huren’ terwijl jij alleen caravans verkoopt? Filter dit allemaal en zorg ervoor dat je deze woorden in Google AdWords uitsluit. Als de bron organisch is, zul je betere metatitels en gegevens bij je organische resultaten moeten neerzetten.
✔ Zie jij woorden ertussen staan die volgens jou erg relevant zijn, maar toch een hoog bouncepercentage met zich meebrengen (wel gebaseerd op een boel bezoekers), dan zul je eens naar de landingspagina moeten kijken. Klopt dit allemaal? Zien zij direct of ze goed zitten? Staat in de titel het zoekwoord? Zien zij jouw actie staan, die je hun in je AdWords-advertentie hebt beloofd? Vertel je waarom ze hier moeten kopen?

 

Zet vervolgens deze cijfers eens voor jezelf op een rijtje:

 

➥ Wat is het percentage potentiële kopers/leads die nu naar je website komen (cirkel 2)?
➥ Wat is het percentage mistargeting-verkeer (cirkel 3)?
➥ Hoeveel procent van je marketingbudget gaat op aan mistargeting-verkeer?

 

Kom je er nu achter dat je meer dan 10% van je marktingbudget aan mistargeting-verkeer uitgeeft? Dan begint jouw conversie optimalisatie traject bij het meer in balans brengen van je cirkels.

 

Hoe groot is de koopintentie of heb je alleen oriënterende bezoekers?

 

Zoek het volgende eens uit:

 

➥ Gaan bezoekers je koopproces in (de salesfunnel die je makkelijk met gebruik van een doeltrechter in Google Analytics kunt bekijken)?
➥ Gebruiken ze zoekwoorden met woorden als ‘kopen’ erin?
➥ Zoeken zij direct via jouw zoekfunctie, in andere woorden: gaan zij direct op hun doel af? (Bekijk hiervoor ‘Inhoud’ – ‘Zoekopdrachten op site’.)

 

Als je hier overal ja op kunt beantwoorden, heb je goede bezoekers op je site. Zij hebben een koopintentie. Je zult niet veel mistargeting-verkeer hebben. Het is alleen maar de vraag of zij jouw website fijn vinden. Heeft hij een fijne navigatie, vertel jij alles over je dienst/product of zijn er wat te veel technische paginafouten? Deel 2 van dit artikel zal hier dieper op ingaan.

 

Of blijven bezoekers lang op je website, bekijken ze veel pagina’s, maar kopen ze niks? Dan heb je te maken met veel oriënterende bezoekers. Niks mis mee, maar je moet wel gaan kijken of er geen problemen op je site zijn waardoor er niet gekocht wordt. Ook dit kan aan de navigatie, recensies of content liggen. Mis deel 2 niet wanneer je hier meer over wilt weten!

 

TIP:

 

Wanneer je merkt dat bezoekers in jouw verkoopproces blijven steken en hun winkelwagen verlaten, lees dan mijn artikel over winkelwagen optimalisatie. Het hoeft namelijk niet altijd slecht te zijn. Soms willen mensen gewoon even wat bedenktijd.

 

De volgende keer factor 2: persoonlijke ervaringen.

Amanda van der Linden About the author

<p>Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië</p>

No Comments

Leave a Comment: