Waarom starten met een A/B-test op de homepage niet altijd slim is

Veel bedrijven zijn constant met hun homepage bezig; het is de voordeur van het bedrijf. De voordeur van je winkel of je bedrijf moet er toch goed uitzien? Een goede eerste indruk krijgen is het allerbelangrijkste. Dit is juist, maar waar een fysieke winkel vaak één voordeur heeft, heeft een website er meerdere. Hoeveel pagina’s heeft jouw website? Zoveel voordeuren heeft jouw website dus. Je bezoekers komen nu eenmaal niet allemaal via je homepage binnen en banen zich op eigen houtje een weg door jouw netjes aangelegde tuintje.

‘Bij mij komen de meeste bezoekers wel via de homepage binnen.’ Dat kan hoor, maar dan wil ik je wel eerst van het volgende op de hoogte brengen. Deze informatie kan als schokkend worden ervaren, want het kan namelijk resulteren in jouw ongelijk en in veel omvangrijkere resultaten bij A/B-testen.

 

Zo bekijk je welke pagina echt het meeste bezoek heeft

Veel websites, voornamelijk webshops, hebben verschillende lagen/niveaus. Elke laag gaat weer wat dieper de website in en komt ook steeds dichter bij het einddoel, bijvoorbeeld de bedankpagina. Je hebt de homepage (/) en dat is een laag. Wanneer je een stap dieper de webshop in gaat, kom je bij de volgende laag uit, bijvoorbeeld de categorieën (/categorie). Deze laag heeft natuurlijk verschillende unieke URL’s, want er zijn vaak verschillende categorieën om uit te kiezen, maar ze beginnen allemaal met ‘/categorie’. Een nog diepere laag is die op productniveau (bijvoorbeeld ‘/product’). Deze heeft vaak nog meer unieke URL’s, maar ook deze beginnen dan allemaal met ‘/product’. Hiernaast kun je ook nog niveaus hebben met ‘/blog’, ‘/over-ons’, ‘/diensten’ etc.

Elke laag heeft een zelfde template (een productpagina-template of een categoriepagina-template). Alleen de content (de tekst en de afbeeldingen) is op elke product- of categoriepagina anders. De lay-out is vaak dezelfde. Kijk maar naar het volgende voorbeeld van wehkamp.nl:

 

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

 

Stap 1

Pak je Analytics-data erbij en navigeer naar het volgende Analytics-rapport: GEDRAG → SITE INHOUD → BESTEMMINGSPAGINA’S.

 

Stap 2

Je ziet het volgende staan. Dit is een voorbeeld van een webshop:

 

A/B-testen homepage unieke bezoeken

Alle unieke URL’s die binnen jouw aangegeven periode als bestemmingspagina zijn gebruikt, worden nu getoond.

‘/’ (homepage) is de nummer 1 en heeft zoals je hierboven kunt zien het meeste bezoek binnengehaald. 49.766 nieuwe bezoeken komen via de homepage binnen.

Wanneer je de pagina’s met hetzelfde template (dezelfde laag) bij elkaar voegt, kom je vaak op andere getallen en conclusies uit. Dit is goed om te doen, omdat je met deze gegevens kunt bekijken of het interessant is om per niveau of per individuele pagina te testen.

 

Stap 3

Kijk per laag/niveau waar de meeste bezoeken op binnenkomen.
Voeg in de kleine zoekbalk van Analytics het begin van de URL in, zoals ‘/categorie’ of ‘/pagina’. Nu krijg je alle URL’s te zien die beginnen met hetgeen je hebt ingetypt, alle URL’s die zich bevinden in die laag. Hoeveel bezoeken heeft elke laag nu? Bovenaan zie je het totaal aantal nieuwe bezoeken. Sinds kort zie je ook het percentage van het totaal erbij staan. Dat geeft een extra goed beeld.
Het komt vaak voor dat dit aantal meer is dan de homepage. Ook in dit voorbeeld zie je een groot verschil. Er komen namelijk 84.966 nieuwe bezoeken binnen via ‘/categorie’. Zo’n 22% meer dan via de homepage.

A/B-testen categorie pagina unieke bezoeken

 

Conclusie

Nu heb je het bewijs om de homepage (voor nu) los te laten en hem niet meer als belangrijkste bestemmingspagina van je website te beschouwen. Om even bij de webshop van hierboven te blijven: een eerste A/B-test op de homepage is niet de beste keus. Een A/B-test op het niveau van categorie/pagina kan veel meer voor deze webshop betekenen. Misschien is jouw situatie gelijk aan dit voorbeeld.

Wanneer je weinig bezoekers hebt en je maakt je er zorgen over of A/B-testen wel kan op jouw site, dan is het ook een goed idee om een bepaald template-niveau, in plaats van een individuele pagina, te testen. Zo krijg je sneller resultaat. Er komt immers bij elkaar opgeteld meer bezoek op.

Plaats een reactie



Maud Ebbekink (ConsumPsy)

10 jaar geleden

Mooi blog Amanda! Ik denk dat het inderdaad een eyeopener is voor veel ondernemers en marketeers die conversietesten (willen) doen.

Ook staat de homepagina veel verder van een conversie af dan een productpagina. Nóg een reden om op alle productpagina’s (of categoriepagina’s) tegelijk een conversietest te draaien!

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved