Google Analytics User Conference 2013 – Het masterclassprogramma

Eergisteren hebben we al de keynote speakers van de Google Analytics User Conference Day doorgenomen. Ik heb hier ook nog een interessante slider aan toegevoegd. Deze presentatie is op de GAUC 2013 in Australië gegeven. Vandaag focus ik mij op het masterclassprogramma en dat baart me toch wel zorgen.

 

GAUC

 

Masterclasses

Er moeten keuzes worden gemaakt en hier ben ik, samen met een heleboel andere mensen op de wereld, niet zo goed in. Dit baart mij dus wel wat zorgen. Gelukkig word ik 50% van de dag bij de hand genomen en zie ik geweldige sprekers, zoals Maurits Kaptein over de psychologie achter online marketing. Maar ik moet nog steeds een keuze maken uit twaalf verschillende workshops (opgedeeld in twee niveaus: bootcamp en professional). Ik en alle andere aanwezigen mogen er drie kiezen. Moeilijk hoor. We lopen ze dus allemaal maar even langs.

 

Wie weet hebben jullie al wel een voorkeur. Laat het weten in de reacties.

 

1. Conversiesegmentatie

Google Analytics - geavanceerde segmentatie

Google Analytics - geavanceerde segmentatie

 

Het favoriete onderwerp van Avinash, de grote Google Analytics-expert. Hij zweert bij segmentatie en met zijn cursus en blog heeft hij me daar ook al veel over kunnen leren. Tijdens deze masterclass leer je alles over de nieuwe geavanceerde segmentatiemogelijkheden binnen Google Analytics. Het zal denk ik allemaal rond de segmentbuilder gaan draaien. Hierin hebben de afgelopen weken natuurlijk veel veranderingen plaatsgevonden. Naast de toevoeging van demografische data en een nieuw uiterlijk is het nu ook mogelijk om meerdere gegevens te combineren tot een ‘unified segment’. Het gaat hier om het combineren van ‘user segments’ (geslacht, leeftijd, woonplaats) met ‘session segments’ als bekeken pagina en bezoekduur. Zo kunnen bezoekers gesegmenteerd worden in bijvoorbeeld opeenvolgende funnelstappen.

 

Een zeer interessante masterclass wanneer deze genoeg de praktijk in gaat.

 

2. Data-driven marketing: aanpak & praktische voorbeelden

 

Hoe creëer je een autonome marketingafdeling die beslissingen neemt op basis van data uit onder andere Google Analytics. Met praktische voorbeelden van e-commercecases wordt uitgelegd hoe data-driven marketing ervoor kan zorgen dat onlinemarketingdoelstellingen werkelijkheid worden. Een bootcamp voor de echte dataliefhebbers.

 

3. Google Analytics en usability

 

Het woord usability doet mijn hart al direct sneller slaan. Een website gebruiksvriendelijk maken voor je bezoekers is stap 1 van conversie optimalisatie. Je kunt nog zo je best doen met personalisatie, persuasion-technieken en A/B-testen, als je website niet handig in elkaar zit, kun je het schudden. Google Analytics wordt vooral gebruikt om te kijken hoeveel verkeer er op de website komt en of bezoekers converteren. Over de tijd daartussen, wat de bezoeker op de site doet en of dit allemaal goed gaat, is ook informatie te halen uit Google Analytics. Deze informatie kun je gebruiken om de gebruikersvriendelijkheid van de website te optimaliseren. Het is inderdaad ongelooflijk wat je allemaal uit Google Analytics kunt halen. Deze masterclass is eigenlijk op mijn lijf geschreven als ik zo mijn tekst nog eens overlees. Interessant!

 

4. Nieuwe inzichten in je salesfunnel door Universal Analytics

 

Google Analytics - funnel

 

Voor webshops is het rendement van traffic direct af te meten door een ROI-analyse, met de e-commercedata die Google Analytics bijhoudt. Voor leadgeneratie is de funnel echter zelden compleet meetbaar, omdat deze na een doelconversie buiten de site wordt vervolgd. Dit beperkt het inzicht in de precieze ROI per online kanaal. De kwaliteit van een lead, dus de omzet, kan immers sterk verschillen! Sinds de lancering van Universal Analytics zijn de mogelijkheden om dit te volgen enorm uitgebreid, bijvoorbeeld door een CRM-koppeling. Aan de hand van praktijkcases zie je hoe de gehele funnel binnen Google Analytics meetbaar wordt gemaakt, van bezoeker tot offline sale.

 

Ik ben erg benieuwd naar Universal Analytics in de praktijk. Het wordt erg belangrijk in een multi-device world. Hopelijk wordt het technische verhaal eromheen achterwege gelaten.

 

5. Optimaliseren op basis van data, zeven nieuwe features van Google

 

Google Analytics - funnel

Afgelopen jaar is er een aantal nieuwe ontwikkelingen binnen Google Analytics geweest. Ook voor komend jaar verwachten we diverse nieuwe ontwikkelingen. Roel laat zeven nieuwe features zien om het gedrag van bezoekers beter te meten en vertelt hoe deze inzichten gebruikt kunnen worden voor conversie optimalisatie.

 

6. The Mysterious Visitor Flow and Funnel: a case study

 

Een case over hoe je toch kunt meten en weten of een websitetool effect heeft op je conversies.

 

7. Waarom 97% van je bezoek niet converteert

 

Maar 3% conversie? Menig fysieke retailer lacht zich rot: ‘Met 20% conversie ben ik nog niet eens tevreden!’ Tijdens deze masterclass ligt de focus op de fysieke winkelstraat. Wat kunnen we leren van de honderden jaren ervaring en onderzoek die daar al vandaan komen? Aan de hand van een aantal cases, onderzoeken en Google Analytics-rapporten laat Harmen zien hoe conversie verhoogd kan worden. Een perfecte bootcamp voor degenen die te maken hebben met fysieke en online winkels. Ik denk dat je hier echt gaat leren om deze twee als broer en zus te zien in plaats van als vijanden.

 

8. Conversie optimalisatie: de hefboom voor e-commerce

 

Het verbeteren van de conversie heeft een directe impact op de complete e-commerce-performance. Naast dat er meer omzet wordt behaald uit bestaande bezoekers, zorgt een hogere conversie er ook voor dat je als online marketeer meer kunt betalen voor bezoekers. Dit betekent bijvoorbeeld een hoger bod op Google, een ruimere bieding op de vergelijkers en een meer competitieve vergoeding voor affiliates. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zie je hoe je start met conversie optimalisatie en dit een integraal onderdeel maakt van de bedrijfsvoering. Daarnaast zal Arjen een tipje van de sluier oplichten over hoe je laagdrempelig kunt beginnen met het aanpassen van je website voor individuele bezoekers (personalisatie), de volgende stap in het verbeteren van conversie. Het structureel werken aan de conversie is een voorwaarde om nu (en in de toekomst) succesvol e-commerce te (blijven) bedrijven.

 

Iedereen met volle aandacht voor SEA en SEO raad ik aan om naar deze masterclass te gaan. Hier ga je leren dat conversie optimalisatie de sleutel tot succes is.

 

9. Conversie-attributie in de praktijk: meer grip op uw onlinemarketingfunnel

 

Welke combinaties van marketingkanalen dragen het meeste bij aan jouw conversie? Of: welke conversiepaden leveren de hoogste gemiddelde omzet op? Marketingkanalen als display advertising, e-mailmarketing, affiliate marketing en zoekmachinemarketing hebben elk hun eigen rol in de marketingmix. Conversie-attributie geeft inzicht in hoe je doelgroep de verschillende fasen van het koopproces doorloopt, en welke marketingkanalen in elk van deze fasen een cruciale rol spelen. Het gaat dus over het actief sturen op attributiewaarden, aan de hand van een bewezen effectief framework: multitrechteranalyses in Google Analytics en data-analyses in Excel. Dit framework krijg je naderhand ook toegestuurd.
Mensen zijn happig op cadeaus, dus deze masterclass zou weleens druk bezocht kunnen worden.

Ondersteunde conversies - Google Analytics

 

10. De megaconversie ontleed

 

De ene site domineert zijn markt met 10% conversie. De andere heeft een conversie van 2% en werkt zich een jaar in het zweet om tot 2,2% te geraken. Waardoor komt dat, wat verklaart die verschillen en wat kun je doen om die verschillen te overbruggen? Dat zijn de leidende vragen in deze sessie. Na afloop ben je beter in staat om Google Analytics in te zetten voor optimalisatie van je website, maar eveneens van je gehele onlinemarketingoperatie. Want voor een megaconversie moet alles kloppen en hier leer je waar je allemaal op moet letten. Kom dus niet naar deze sessie om te horen hoe de funnel je vertelt welke pagina je moet optimaliseren. Kom naar deze sessie als je wilt weten hoe je een megaconversie behaalt met een data-driven aanpak.

 

11. Voice of customers: conversie optimalisatie met online surveys

 

Met Google Analytics kun je precies zien wat bezoekers op je website doen (en wat niet). Moeilijker te beantwoorden is de vraag waaróm bezoekers bepaalde dingen doen. Een online survey kan je helpen. Achterhaal met welke doelen bezoekers op je website komen en in hoeverre zij hun taak voltooien. Het resultaat? Meer inzicht in je bezoekers en concrete verbeterpunten voor je website.

 

Een heel belangrijke, dus ik ben blij dat deze bootcamp erbij zit. Leer je bezoekers kennen.

 

12. Vijf strategieën om je conversie-aanpak te verbeteren

 

De data uit Google Analytics geven een hoop nieuwe inzichten. Hoe gaan we die nu vertalen naar een succesvolle conversie optimalisatie strategie? Tijdens deze sessie gaat Anouk in op vijf strategieën om je conversie te verbeteren. Tevens ontvang je meer dan twintig voorbeelden, trends en tips. Je kunt uren naar de data in Analytics kijken, maar daar heb je inderdaad geen donder aan. Je moet die vertaalslag maken.

 

Naar welke masterclass ga jij en waarom?


Kaarten zijn misschien nog wel te koop op gauc.nl.

Plaats een reactie



Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved