Google Universal Analytics: merktermen beheren

Google Universal Analytics: merktermen beheren

Tijdens en na de Google Analytics User Conference 2014 had ik het er al over, maar nu kun je er ook echt mee aan de gang. Het is geen klapper zoals enhanced e-commerce, maar het is toch een handig hulpmiddel om in te zetten. De nieuwe feature genaamd ‘merktermen beheren’ is sinds kort in alle Google Universal Analytics-accounts aanwezig.

 

Merktermen beheren

Wanneer je navigeert naar het multi-channelrapport (assisted conversions), zie je de volgende gele melding.

 

Google Analytics merktermen beheren

 

 

Je moet hiervoor wel zijn overgestapt naar Google Universal Analytics. Weer een reden om snel over te gaan.

Bij ‘beheerder’ vind je links ‘kanaalinstellingen’ en wanneer je hier op klikt, kom je ‘merktermen beheren’ tegen. Google Analytics geeft je al een voorgestelde merkterm en dat is vaak de naam van je website. Maar je hebt misschien nog wel meer varianten van zoekwoorden waar mensen jouw bedrijf mee bedoelen. Denk ook aan typefouten die men wellicht maakt.
Je kunt ze nu allemaal heel makkelijk in het blok typen en toevoegen.

Google Analytics merktermen beheren

Google Analytics merktermen beheren

 

Kon dit niet al?

Jawel, dit kon je eerder al handmatig in je kanaalgroepen inrichten. Je kon een nieuw kanaal definiëren en hier een segment aanmaken. Dit kun je hieronder zien. Maar toch werkte dit niet helemaal lekker, dus ik kan goed begrijpen waarom Google Analytics dit heeft versimpeld.

Google Analytics kanaalgroepen

 Google Analytics kanaalgroepen

 

Oké, en wat nu?

Nadat je jouw branded zoekwoorden bij ‘merktermen beheren’ hebt ingevuld, wordt jou het volgende gevraagd:

 

Google Analytics kanaalgroepen

Google Analytics kanaalgroepen

 

Als je voor ja kiest, word je meegenomen naar een kanaalgroep. Dit zijn de standaard kanaalgroepen van Google Analytics, nu inclusief branded en generic. Maar je kunt hier natuurlijk nog veel meer verdieping in aanbrengen. Ik raad je dan ook zeker het volgende aan:

  • Plaats de meest voorkomende referrals/affiliaties apart van elkaar.
  • Plaats andere zoekmachines, zoals Bing.
  • Plaats of check je e-mail-/nieuwsbrievenverkeer.

 

Wat heb jij er nu precies aan?

In de rapportage ‘kanaalgroepen’ maakt Google Analytics automatisch onderscheid in Branded Paid Search en Generic (of non-branded) Paid Search. Je hebt hier dus alleen wat aan als je Google AdWords hebt en dit gekoppeld hebt aan je Google Analytics-account. De organische zoekresultaten laat Google Analytics alweer een tijdje niet meer zien. Ook niet bij kanaalgroepen.

Je kunt nu heel makkelijk het verschil zien tussen de branded en de non-branded zoekwoorden. Dit geeft een betere kijk op het gedrag van je bezoekers. Kennen de bezoekers je naam al? Zijn ze al klant bij je? In welke koopfase zit de bezoeker? Moet ik meer uitgeven aan mijn naamsbekendheid of juist niet? Zulke vragen kun je nu nog beter beantwoorden.

 

merktermen beheren

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Leave a Comment: