‘Ik wil A/B-testen!’ Maar ben je hier wel klaar voor?

Het komt vaak voor dat marketeers, online ondernemers en starters denken dat conversie optimalisatie het doen van A/B-testen is en daarom willen ze zo snel mogelijk met A/B-testing starten. Waar komt dit idee vandaan? Er wordt veel over geblogd en gesproken, men ziet verbluffende conversieverhogingen en het wordt tegenwoordig erg simpel gemaakt met behulpzame tools als VWO en Optimizely. Een conversieverhoging van 150% met een kleine aanpassing wil natuurlijk iedereen.

Het begon mij pas echt op te vallen toen een potentiële klant het woord ‘A/B-testen’ maar bleef gebruiken in ons gesprek. ‘Doe je ook A/B-testen?’ De website had zo’n duizend bezoekers per maand. Toen ik uitleg gaf over A/B-testen en de wijze waarop je dit wel en niet gebruikt bij conversie optimalisatie, gaf dit een heel ander perspectief. Ik wil dit advies graag met jullie delen in deze blog.

 

A/B-testen is een tool voor conversie optimalisatie

A/B-testen is een conversietool. Het is dus géén synoniem voor conversie optimalisatie. Het is een tool waarmee je doordachte ideeën (hypotheses) kunt testen. A/B-testen kun je niet zomaar van de ene op de andere dag inzetten. Dan ga je random dingen testen zonder belangrijke zaken te weten, zoals waar je het beste kunt beginnen, wat de probleemgebieden zijn en wat het resultaat kan zijn.

 

A/B-testen heeft ‘requirements’

Het uitvoeren van A/B-testen op je website, landingspagina, nieuwsbrief of app zet je naar mijn mening pas in als je een winnend concept (een bepaalde volwassenheid) te pakken hebt. Hiermee bedoel ik een concept dat werkt en waar bezoekers op afkomen en conversies uit komen.

Hier komt meteen de volgende vraag, gok ik. ‘Hoeveel bezoekers en conversies heb ik nodig om goed te kunnen A/B-testen?’ Het volgende kun je aanhouden: minimaal 30.000 bezoekers en je hebt minimaal 150 conversies nodig per variant (A en B samen, dus 300 in totaal). Klikken naar de volgende pagina telt eigenlijk niet mee als testconversie; het eindresultaat telt.

Heb je nog niet het winnende concept te pakken, dan ben je nog bezig met growth hacking. Dan zijn er heel andere methoden om te begrijpen wat bezoekers willen: usability-onderzoek, recordings, feedbacktechnieken, surveys, bestaand onderzoek op het gebied van psychologische principes (alleen doen als je weet wat je doet), chatten met bezoekers, reviews verzamelen en uitspitten, met je collega’s van de klantenservice in gesprek gaan etc. Je onderzoekt dus op kleinere schaal het gedrag van je bezoekers. Dit geeft zeer kwalitatieve informatie waar je op den duur veel mee kunt.

Maar ook een expert review door een ervaren specialist kan jou een heel eind op weg helpen met het voorkomen van valkuilen en het verwijderen van bottlenecks.

Communicatie- en propositie-uitingen kun je wel testen via kanalen als AdWords of Facebook Ads. Je koopt je bezoekers in. Test verschillende uitingen en leer wat klikt en interactie geeft op je advertentieteksten en landingspagina’s.

 

Je hebt niet altijd met verbluffende testresultaten te maken

Als laatste wil ik nog graag wat zeggen over de vele blogs. Blogs over best practices die voor 150% of meer conversies hebben gezorgd. Prachtige blogs natuurlijk, ze inspireren mij ook vaak. Maar weet wel dat dit vaak uitzonderlijke gevallen zijn. Zulke gevallen ga je wellicht één keer in de vijftig testen meemaken. Dat is waarschijnlijk nog veel te positief. Er is veel werk voor nodig om een knaller mee te maken. Het is niet altijd raak. Je krijgt vaker met negatieve testresultaten te maken dan met positieve. Helemaal niet erg, maar houd er wel rekening mee.

Mijn ervaring vertelt trouwens wel dat je nog meer leert van de tegenvallende testresultaten, dus als je er klaar voor bent om te gaan testen, ga lekker je gang en begin met leren en optimaliseren.

 

Checklist

  • Genoeg bezoekers?
  • Genoeg conversies voor de verschillende varianten?
  • Zijn je usability-bottlenecks weg/expert review laten doen?
  • Al bezig met usability-onderzoek?
  • Wil je van je tegenvallende resultaten leren?

 

Plaats een reactie



Lex

9 jaar geleden

Hi Amanda,

Goed Artikel! Nu wil ik jou ook graag en tip meegeven door gebruik te maken van een content upgrade aan het einde van het bericht.
Bijv doormiddel van de banaan in combinatie met een 2-step optin. Het heeft mijn conversie behoorlijk verhoogt.

Gr Lex

Amanda van der Linden

9 jaar geleden

Hoi Lex,

Dank je wel!

Wat bedoel je precies met een banaan in combinatie met een 2-step opt in?
Onder de meeste blogs (deze net niet, heel toevallig) heb ik wel een CTA staan, die leidt naar of mijn nieuwsbrief inschrijving of het contactformulier. Binnenkort ga ik ook testen met een aantal manieren om mijn nieuwsbrieflezers te verhogen. (exit)pop-up etc. Ben benieuwd wat jij hebt gedaan.

Lex

9 jaar geleden

Hi Amanda,

Ik zie dat je direct geïmplementeerd hebt. Een pop up word vaak erg irritant gevonden maar werken wel. Heb mij direct aangemeld en ben benieuwd naar de maandelijkse exclusieve extra’s.
De banaan bedoel mee de CTA die echt niet gemist mag worden. Ik had wel verwacht dat jij dat zou weten als specialist;-)

Na een aantal A/B tests blijkt dat een 2 step-optin erg goed werkt. Dus aan het einde van je bericht de 2-step optin plaatsen. Je ziet bijvoorbeeld ( de Banaan) met een pakkende tekst. Wanneer je daar dan op klikt krijg je een squeeze page of optin-form naar bijv een opsomming in vorm van een pdf of video bijv. Een extra bonus die relevant is aan het onderwerp. Het smaakt naar meer principe. Win Win lezer krijgt meer content en jij weer een extra inschrijver.

Je kunt nu ook specifieke email lijsten opbouwen voor meer conversie. Je hoeft niet iedereen te spammen maar met gerichte acties komen. Hoop dat het een beetje overkomt. Het is toch vrij lastig te verwoorden wat ik zelf in mijn hoofd heb zitten:-)

Gr Lex

Amanda van der Linden

9 jaar geleden

Haha Daar lijkt het nu wel op ja maar gelukkig weet ik wel wat je bedoeld hoor met de banaan. Als je oudere blogs van me hebt gelezen dan had je dat kunnen weten 😉 Ik noem het zelf niet vaak de banaan maar goed, ik weet waar je het vandaan hebt.

Ik wilde natuurlijk weten hoe jij de banaan precies in gedachte had met een 2-step opt in zoals je zo verwoorden. Bedankt dat je dit deelt. Je verhaal komt over.

De nieuwsbrief pop-up staat er nu een week op. Wat ik al zei, ben een aantal opties aan het testen. Een scroll pop-up tegenover een exit pop-up etc. Ik ben benieuwd. Interessant om jouw ervaringen te horen. En leuk dat je bent aangemeld voor de nieuwsbrief. Thanks.

Lex

9 jaar geleden

Vind het ook erg leuk om op jouw blog te lezen. Ik vind die banaan wel humor vandaar dat ik die liever gebruik dan CTA;-) Hoor graag welke pop-up voor jou het beste heeft gewerkt. O ja ik heb mij aangemeld via de pop-up( sumo-me) maar geen bevestiging ontvangen?

Amanda van der Linden

9 jaar geleden

Leuk om te horen Lex! SumoMe inschrijvers krijgen inderdaad niet de normale bevestiging per e-mail toegestuurd. Heel jammer. Minpunt voor deze tool. Maar je staat op de lijst 🙂

Lex

9 jaar geleden

Mooi! Ik ben erg benieuwd naar de gratis expert review!

Mocht je nog naar een mooie pop-up plugin zoeken is mijn advies deze: http://videodesigner.nl/aanbeveling-wp-plugin

Ik gebruik deze plugin nu al weer ruim 1 jaar en is echt multifunctioneel waardoor diverse plugins worden vervangen. Het heeft mij veel extra tijd opgeleverd door vooral met de visuele editor te werken. Je kunt dus zelf je popup naar wens aanpassen. 1 woord. HEERLIJK!
Als je mijn site videodesigner.nl bekijkt en halverwege scrolt zie je hoe het eruit komt te zien. Ook onder aan de pagina de laatste CTA voorzien van een 2-step optin.

Ben benieuwd of je al bekend bent met deze plugin.

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved