Online marketing Unconference #1

Online marketing Unconference #1

De eerste online marketing Unconference heeft plaatsgevonden. Twaalf februari was het zo ver en dertien mensen uit het vakgebied hadden zich verzameld in het nieuwe kantoor van Bol.com om te sparren over verschillende onderwerpen. Een samenvatting van deze gezellige en leerzame dag.

online marketing unconference 1

Hoe pak je een redesign aan als je sterk afhankelijk bent van je organisch verkeer?

Ik zie dit zelf ook vaak verkeerd gaan. Er wordt gewerkt aan een grondig redesign en na het overgaan naar de nieuwe website stort het organische verkeer in. De website is compacter gemaakt, minder irrelevante pagina’s, er staan minder grote brokken tekst op etc. Dat maakt het behoud van de pagerank een stukje lastiger. Relevantie moet als het ware opnieuw door Google worden ‘berekend’ (Google let op honderden zaken om dit te berekenen). Ook de website waar we het over hadden heeft op de huidige website heel veel tekst op de categorie- en productpagina’s staan. Het leek meer op een blog dan een webshop. Het is wel een product waar de meeste mensen nog niet veel vanaf weten. Een kleine greep uit de ideeën en inzichten vanuit de Unconference groep:

 

  • Doe als Zalando: Plaats de SEO-tekst onderaan.

online marketing unconference seo

  • SEO is een tool en geen doel op zich. Het bepalen van meer conversie moet altijd voorop staan, ook al ga je hiermee tegen je SEO-specialist in.

 

  • Pak Google Webmastertools erbij om er achter te komen wat de zoekwoorden zijn waarmee je op dit moment een lage of juist een hoge doorklikratio op hebt en houd dit tijdens je redesign in de gaten. Handel extra voorzichtig bij de zoekwoorden die op dit moment erg goed converteren (zoals zoekwoorden waar een koopintentie in staat).

 

 

Hoe overtuig je jouw webdesigner om de slider nooit meer te gebruiken?

Je kunt de slider er natuurlijk altijd zelf uitslopen maar als je een webdesigner met een sterke mening hebt, heb je wat overtuigingsmateriaal nodig. Alle onderzoeken die je maar kunt lezen over sliders op websites laten zien dat er geen positieve resultaten mee te behalen zijn. Sommige onderzoeken laten geen verschil zien, het is dus noch positief noch negatief. Maar dan nog, dan is de ruimte die de slider nu inneemt veel beter te besteden met iets wat wel positiever is voor de conversies. Als deze onderzoeksresultaten nog niet genoeg zijn moet je het persoonlijk gaan aanpakken.

 

  • Zet eventtracking op je slider om alle interactie op de slider te meten en om vooral te meten op welke sliderfoto ze klikken. Het zal vaak de eerste zijn die te zien is.

 

  • Wanneer je eventtracking hebt, bekijk dan met segmenten in Analytics welke soort bezoekers wel en welke soort bezoekers niet klikken.

 

  • Kijk recordings terug die je op hebt genomen met tools als Hotjar of Mouseflow. Zie je de bezoekers gebruik maken van de slider, zie je ze wachten totdat ze elke slider hebben gezien?

 

  • Bekijk de bijbehorende heatmap zodat je van een stuk of 2000 bezoekers kunt zien of de slider gewild is.

 

 

Wat hebben we nog meer besproken?

 

  • Verschillende CMS’en en hun voor- en nadelen met betrekking tot de nonprofit sector.
  • Tools om een nieuwe website vooraf te testen bij je publiek.
  • Innovation design, Delivery (Scrum & Agile) en de Waterfall methode.
  • User Testing tools zoals Hotjar (nieuw), heatmaps en Usabilla.

 

 

Wat is een Unconference?

Niet meer suf in een rij met stoelen voor een podium plaatsnemen en luisteren naar vooraf aangekondigde sprekers op een congres of conferentie. Niet meer de volgende dag denken; wat heb ik nu eigenlijk geleerd? Maak een Unconference mee. Gegarandeerd veel fun, learnings, interactie en goede contacten met andere vakidioten. Een Unconference is een meeting met geïnteresseerde, in dit geval online marketing professionals en geïnteresseerde, zonder programma.

Geen presentaties! Enkel en alleen conversaties! Gezellig met een stuk of 10 mensen, ieder met hun eigen vakgebied, om een ronde tafel. Het programma wordt gemaakt door de aanwezigen. Vooraf word je gevraagd of je een onderwerp wilt indienen en wat het onderwerp is. Leg jouw probleem, vraagstuk, struikelblok of discussie op tafel en de andere aanwezigen haken hier op in. Zo ontstaat een zeer prettige en interactieve brainstorm of discussie waar je heel veel aan hebt.

Een groot verschil tussen een conferentie en een Unconference is dat je niet alleen aanwezig bent en luistert maar ook wat te bieden hebt. Of dit nu het stellen van scherpe vragen is of een gerichte specialisatie waar je veel over kunt vertellen.

Tags:
Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Leave a Comment: