Usability-tips voor de roterende banner op je homepage

Usability-tips voor de roterende banner op je homepage

In een vorig artikel heb ik verteld over het nut van twee soorten breadcrumbs bij e-commercewebsites. Hetzelfde instituut heeft ook onderzoek gedaan naar de roterende banners op de homepage van webshops (e-commercewebsites). Er is altijd veel onduidelijkheid geweest over het wel of niet gebruiken van roterende banners/sliders. Designers zijn er gek op, maar de SEO- en de CRO- specialisten vinden het maar niks. Wat vinden de gebruikers, de bezoekers van webshops, er nu eigenlijk van en met welke usability-tips kun je wel aan de slag?

 

De nadelen voor usability en zoekmachine optimalisatie

  • Het is een verspilling van kostbare ruimte op je homepage.
  • Het maakt de website erg sloom.
  • Je krijgt meerdere H1-headings op je homepage.
  • Alle belangrijke content wordt naar beneden geschoven en komt onder de vouw terecht.
  • Je creëert een schreeuweffect richting je bezoeker.
  • Het komt de ‘scent’ niet ten goede. Bezoekers komen op de website door een bepaalde zoekopdracht en zien dan als eerste een van de teksten in de roterende banner naar voren komen.
  • Er ontstaat bannerblindheid.
  • Te veel berichten zijn geen berichten.
  • Het oog wordt aangetrokken door beweging en ziet andere (belangrijkere) zaken niet meer.

 
Specialisten als Chris Goward, Tim Ash, Peep Laja en Jacob Nielsen vinden de roterende banners ook vaak drie keer niks. Ja, goh, dan ben je wel heel dom wanneer je toch een roterende banner op je homepage zet. Wie ben ik dan? Ik zeg ook niet dat bovenstaande punten niet waar zijn; het kan heel goed dat een of meerdere van deze punten nadelig zijn voor je uiteindelijke conversies. Een aantal van deze mensen zegt ook dat je niks moet aannemen en altijd moet testen! ‘Ja, daar heb ik je, Chris.’ Dus test het gewoon. Houd het wel altijd gebruiksvriendelijk, laat je webdesigner niet te creatief worden!

 

Het gaat om je bezoeker

 

Het Baymard Insititute heeft ondanks de negativiteit toch nog onderzoek gedaan naar deze banners en sliders. Ik moet er wel bij vermelden dat dit een Amerikaans onderzoek is waarbij grotere en bekende e-commercewebsites, zoals H&M, Macy’s en IKEA, werden gebruikt en dat de testgroep een leeftijd had tussen 21 en 56 jaar. De bevindingen uit het rapport zijn grotendeels positief. Wanneer de sliders op een gebruiksvriendelijke manier worden gebruikt, hebben de bezoekers er geen hekel aan. Integendeel: veel van hen kunnen er zelfs iets mee.

Je website, zelfs je gehele (online) marketing, draait om je doelgroep. Je doelgroep, je websitebezoeker, is de belangrijkste factor en deze wordt helaas heel vaak vergeten. Uit onderzoek blijkt dat de nog zoekende bezoekers een roterende banner fijn kunnen vinden omdat deze inspiratie geeft. Ook kunnen roterende banners helpen bij een bepaalde blogsite met veel nieuwe content om het nieuwste én interessantste artikel te kunnen lezen. Zo hoeven bezoekers niet alle categorieën door te bladeren.

Zoek uit wat jouw bezoeker wil en wat zijn motivatie is.

 

Usability-tips wanneer je WEL een roterende banner wilt gebruiken

Usability Tips voor roterende banners bij e-commerce

 

  • Pas op met de snelheid. Vooral wanneer er tekst op de slides staat afgebeeld, moet men ruim de tijd krijgen om die te kunnen lezen. Lees alle tekst rustig hardop voor en kijk of dit lukt voordat de volgende slide verschijnt.

 

  • Pas ook op met een te lage snelheid. Bezoekers hebben vaak niet heel veel geduld. Uit onderzoek is gebleken dat vijf tot zeven seconden voor een normale slide en tien seconden voor een slide met veel tekst het beste is.

 

  • Zorg ervoor dat de bezoeker ook zelf door de slides heen kan klikken.

 

  • Een heel belangrijke: stel het zo in dat de banner stopt met roteren wanneer iemand er met de muis op gaat staan (zonder te klikken).

 

  • Wanneer de bezoeker interactie heeft met de banner, moet de slide tijdens het gehele bezoek stil blijven staan. Ook wanneer de bezoeker op een andere pagina is geweest en hierna terugkomt naar de homepage, moet alleen deze slide te zien zijn.

 

  • Je bezoekers zien niet alle slides (gebruik niet te veel slides!) en daarom is het van belang dat de eerste slide het belangrijkst is voor je uiteindelijke conversie.

 

  • Het oog valt inderdaad direct op opvallende bewegingen. Haal hier geen trucs mee uit door bijvoorbeeld gekke animatiefoto’s te gebruiken om zo de aandacht te trekken. Dit wordt vaak niet geapprecieerd. De afbeeldingen dienen het product dat je verkoopt te versterken.
Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Leave a Comment: