Het verschil tussen usability-onderzoek en A/B-testen

Het verschil tussen usability-onderzoek en A/B-testen

Usability-onderzoek, A/B-testen: deze termen vliegen je vast vaak om de oren. Wat is het verschil eigenlijk? Wanneer ga je aan de slag met een usability-onderzoek en wat is het doel? Ik leg het je uit.

 

A/B-testen en usability-onderzoek

Als we naar het verschil kijken tussen A/B-testen en usability-onderzoek, zien we dat bij beide onderzoeksmethodes het verbeteren/verhogen van conversies het einddoel is. Mede hierom denken veel mensen dat usability en conversie optimalisatie hetzelfde zijn. Alleen de inhoud, de weg ernaartoe, is anders. Bij usability-onderzoek test je de usability, de gebruiksvriendelijkheid en het gemak. Hoe navigeren en reageren je gebruikers en waar treden er problemen op? Bij A/B-testen is het doel om te achterhalen welke variant meer en/of betere conversies krijgt.

Als we naar de conversie optimalisatie piramide kijken, zien we ook dat het allemaal begint bij usability. Je kunt je website nog zo goed gaan testen met behulp van psychologische invloeden, als je website niet goed werkt of als een element niet makkelijk vindbaar is, heb je er weinig aan.

 

Conversie Optimalisatie Model 2

 

Usability-onderzoek is dus de stap voor conversie optimalisatie.

 

Het doel van usability-onderzoek

Usability-onderzoek gaat hand in hand met dataonderzoek. Als je in Google Analytics een pagina hebt gevonden waarop je bezoekers vaak afhaken en de website verlaten, weet je vaak niet waarom dit gebeurt. Geen dataprogramma dat jou hierbij kan helpen.

Usability-onderzoek wel. Hiermee observeer je het gedrag van je bezoekers en kun je achterhalen waarom zij afhaken. Is het formulier te lang of te moeilijk? Blijven ze stilstaan wanneer zij een telefoonnummer moeten invullen? Zie je een bezoeker drie keer een verwarde poging doen om op een button te klikken? Klikken ze van pagina naar pagina en weer terug? Een A/B-test op de slecht presterende pagina die je uit Google Analytics hebt gevist is niet de beste oplossing. Het is gokken wat je dan moet veranderen en moet testen (meestal laten we ons dan meevoeren door onze eigen mening) en zo creëer je onzinnige testen die niet hadden gehoeven. Je bezoekers laten daarentegen wel met betrouwbaarheid zien waar het op je website niet helemaal lekker loopt. Ook al heb je er maar een paar.

Vaak kun je door het observeren van gedrag direct een aanpassing doen op je site om zo de usability te verbeteren. Het weghalen van het veld ‘telefoonnummer’ of een button groter maken, zodat men er goed op kan klikken. Het is niet altijd duidelijk wat nu de beste oplossing is, je kunt meerdere oplossingen voor het probleem bedenken. Zit je in deze situatie, dan kun je het beste de verschillende oplossingen met een A/B-test testen.

 

Conclusie

Je ziet het: usability-onderzoek is het proces voor conversie optimalisatie en de twee samen zijn werkelijk een ideaal koppel om je website goed te optimaliseren. Usability wordt nog vaak onderschat en dat is jammer, want ik weet zeker dat er bij veel websites (die denken goed bezig te zijn) nog veel winst op dit gebied valt te behalen.

Amanda van der Linden About the author

<p>Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië</p>

No Comments

Leave a Comment: