Irrationeel gedrag en conversie optimalisatie – Ons brein gaat over op de automatische piloot en wordt voorspelbaar

Wanneer je het hebt over website optimalisatie, is het belangrijk te weten dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Je doet aan de ene kant A/B-testen of multivariatietesten om erachter te komen wat wel en niet werkt bij je bezoekers. Aan de andere kant is het net zo belangrijk om te weten waarom je bezoekers dit gedrag vertonen. Waarom vertonen wij irrationeel gedrag, wat is het precies en wat doet dit visueel met onze beslissingen?

 

De betekenis van irrationeel gedrag

Als we in het woordenboek gaan kijken, zien we bij ‘irrationeel’ de volgende betekenissen:
– niet doordacht
– niet berekend
– in strijd met het gezonde verstand
– zonder je verstand te gebruiken

 

Dan Ariely zegt hierover: ‘Irrationaliteit is de drijfkracht achter ons gedrag. We denken iets te weten, maar eigenlijk hebben we het fout.’

 

Het leuke hieraan is dat wij allemaal irrationeel gedrag vertonen. Ons brein is de schuldige en het brein werkt nu eenmaal bij iedereen hetzelfde.

 

Op de automatische piloot

 

We letten op heel veel dingen niet en dat is maar goed ook. Als we alles zouden waarnemen, waren we allemaal opgenomen in het gekkenhuis, dus het is maar goed dat ons brein soms op de automatische piloot staat. Het doel van ons brein is ook niet om na te denken, maar om te overleven. Om voornamelijk dit te kunnen doen, laat het brein het nadenken over aan de automatische piloot, ons irrationele gedrag.

 

Visuele illusies

Leuk filmpje, kijk maar eens: test your brain.

 

Irrationeel gedrag kun je het beste uitleggen aan de hand van ons visuele vermogen. Het visuele aspect van onze hersenen is ontzettend groot. We doen veel waar onze ogen een rol in spelen. Vooral online, bijvoorbeeld bij het bekijken van een website, is het visuele aspect groot.

 

Als je naar onderstaande foto’s kijkt, welke toren staat dan het scheefst?

 

irrationeel gedrag

We zullen allemaal de rechter aanwijzen. In werkelijkheid zijn het dezelfde foto’s.

 

Bij bovenstaande voorbeelden werkt het maar één keer. Wanneer je eenmaal weet dat dit een ‘mind trick’ is, zul je er niet meer zo snel in trappen. Er zijn vele visuele illusies waar je elke dag mee te maken krijgt en waar je geen weet van hebt. Maar waarom gebeurt dit?

 

We denken dat we zien met onze ogen, maar het tegendeel is waar. Wij zien met ons brein. Ons brein verwacht iets te zien en gaat hier helemaal in op. Dingen die het brein niet verwacht te zien, zie je ook niet. In andere woorden: het brein vult de informatie in naar aanleiding van wat het verwacht te zien.

 

Handig voor website optimalisatie

Er is veel meer te leren over irrationeel gedrag en het is bijzonder handig om hiervan op de hoogte te zijn wanneer je een website gaat optimaliseren. Als je weet waarom iemand iets doet of niet doet op je site, kun je dit aanpakken vanaf de wortel. Ook omdat er al zoveel studie naar het onderwerp is gedaan, is irrationeel gedrag voorspelbaar geworden. Je kunt het gedrag van je bezoeker meer sturing geven. Het is niet zo dat je mensen om de tuin gaat leiden, want dan doen de hersenen al.
Er zal in de nabije toekomst zeker meer informatie op deze blog verschijnen over irrationeel gedrag. Vandaar deze introductie. Ik ben benieuwd of jij het ook zo fascinerend vindt.

Plaats een reactie



Harry Heijligers

11 jaar geleden

Hoi Amanda,

Het is inderdaad heel belangrijk om irrationeel gedrag te onderkennen. De meeste beslissingen worden dan ook genomen op basis van irrationele gronden. Wat ik wel jammer vind is dat je in jouw artikel géén handvaten geeft hoe je hier dan op je website gebruik van kan maken.

Misschien iets voor een volgende artikel?

gr. Harry

Amanda van der Linden

11 jaar geleden

Hoi Harry,

Dank je wel voor je reactie!

In dit artikel worden inderdaad nog geen handvaten gegeven. Over dit onderwerp kan men nog wel honderden artikelen schrijven want er zijn zoveel technieken en studies naar gedaan. Ik ga in de nabije toekomst zeker meer artikelen waar de praktijk in naar voren komt schrijven.

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved