Wachtwoordfrustraties: zo maak je een gebruiksvriendelijke inlog!

gebruiksvriendelijke inlog

Het hebben van frustraties bij het maken van een wachtwoord kennen we allemaal. ‘Het wachtwoord moet 1 cijfer bevatten’, ‘Het wachtwoord is te kort’, ‘Het wachtwoord mag geen ,-/’;][ bevatten.’ Gek word je ervan. Het kan zoveel makkelijker worden gemaakt. Kom op, webdesigners! De wachtwoorden moeten moeilijker om veiligheidsredenen, maar het invullen ervan (de gebruiksvriendelijkheid van de website) kunnen jullie nog steeds makkelijker maken.

Zo kan het ook, webdesigners!

De voornaamste redenen waardoor frustraties ontstaan, inclusief oplossing:

Reden 1. Er wordt van tevoren niet vermeld wat de regels van het wachtwoord zijn. Waar moet het wachtwoord uit bestaan? Vaak zie je pas naderhand wat je allemaal wel en niet moet gebruiken.

Oplossing #1 voor een gebruiksvriendelijke inlog
Het is geen rocket science. Bij het invulveld van het wachtwoord vermelden waar het wachtwoord aan moet voldoen en welke tekens je niet mag gebruiken, dat is alles.

Reden 2. Mensen moeten zelf onthouden of ze alle regels in het wachtwoord hebben verwerkt. Je ziet natuurlijk puntjes, dus het is lastig om te ontdekken of je nu al een cijfer hebt gebruikt of niet.

Oplossing #2 voor een gebruiksvriendelijke inlog
Ik zag laatst een goed voorbeeld bij DigiD (zie de afbeelding hieronder; dit is een printscreen van de desktop). Wanneer je begint met typen, krijg je het gele vak te zien. Als je een regel hebt toegepast, komt er een vinkje voor te staan. Heel eenvoudig en zo effectief!

gebruiksvriendelijke inlog

Ontdoe jouw website van frustraties! Eerder gisteren dan vandaag. 

Plaats een reactie



Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved