Je interne zoekmachine optimaliseren begint hier

Heb je een website waarvan de interne zoekmachine vaak door je bezoekers wordt gebruikt? Ben je er ook achter gekomen dat deze bezoekers een hogere conversieratio hebben? Dan is het inderdaad tijd om deze zoekmachine te gaan optimaliseren, want hoe beter jij je bezoekers bedient, hoe meer bezoekers ook klant worden.

 

Vraag: waar begin ik wanneer ik mijn interne zoekmachine wil optimaliseren?

Controleer jij weleens welke resultaten je te zien krijgt bij een gekozen zoekopdracht? Komt er überhaupt wel een resultaat of krijgt de bezoeker te zien dat er geen internet zoekmachine optimaliseren zoekopdrachten op siteresultaten zijn? Je hoeft niet alle zoekopdrachten waar je op kunt komen nu in te gaan typen. Je kunt uit een rapport in Google Analytics al heel veel informatie halen. In Google Analytics kun je de ingevulde zoektermen analyseren. Doe dit elke maand en je zult snel resultaat zien. Ook heel onverwachte problemen en kleine conversiekillers kun je hiermee ontdekken. Ik kom in ieder geval altijd iets heel interessants tegen. Optimaliseer dus je interne zoekmachine. Je optimaliseert toch ook de zoekwoorden in je Google AdWords-campagnes?

 

Hoe ga je te werk?

Ga naar ‘Gedrag’ –> Zoekopdrachten op site’ –> ‘Zoektermen’.

 

Je ziet vervolgens de gebruikte zoektermen. Een interessante metric is het percentage uitstappunten zoekopdrachten (% search exits); het resultaat van de zoekterm heeft tot een direct vertrek geleid. Je kunt er vergif op innemen dat wanneer het uitstappercentage (gewogen) hoog is, er iets mis is op de resultatenpagina. Zo weet je direct welke pagina’s prioriteit hebben en snel geoptimaliseerd moeten worden.

 

Een praktisch voorbeeld

Stap 1: sorteer het uitstappercentage van hoog naar laag.

 

Stap 2: je krijgt nu alle zoektermen met 100%, maar hier is vaak maar één keer op gezocht. Hier kun je nog niet veel over concluderen. Zet de sortering daarom op ‘gewogen’.

 

Stap 3: begin eens met je top 10 zoektermen. Wat zie je? Vaak op gezocht en een hoog uitstappercentage? Op de prioriteitenlijst. Bij sommige moet je misschien wat meer nadenken. Kijk maar eens naar nummer 3.  Twaalf keer op gezocht, dat is niet zoveel, maar als je ziet dat alle twaalf bezoekers direct de website hebben verlaten, is het toch de moeite waard. Nummer 9 met veel zoekverkeer heeft een uitstappercentage van 33%; deze pagina zal weer wat lager op de prioriteitenlijst kunnen.

 

Stap 4: bekijk de resultatenpagina’s. Komen er überhaupt wel resultaten? Worden de juiste resultaten getoond? Als er echt geen resultaten zijn, welke aanbeveling kunnen we de klant dan geven? Krijg je deze resultatenpagina ook wanneer je een typefout in de zoekterm maakt? Vallen de resultaten onder de vouw? Staat er een goede call-to-action bij?

 

Nu weet je waar je moet beginnen!

 

interne zoekmachine optimaliseren zoektermen analyseren

 

Succes!

Plaats een reactie



Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved