Welke conversiekillers leren wij van BNN’s Werk Aan De Winkel?

conversiekillers werk aan de winkel

Welke conversiekillers leren wij van BNN’s Werk Aan De Winkel?

Werk Aan De Winkel: leuk programma van BNN. Kleine, lokale ondernemers die aan de grond zitten en een haar verwijderd zijn van een faillissement worden geholpen om de zaak weer overeind te helpen. De groenteboer op de hoek of de kapper in de straat. Ze hebben het moeilijk, dat zien we allemaal. In het stadje waar ik woon heb ik de afgelopen maanden een heleboel winkels dicht zien gaan. Een dierenwinkel, de Schoenenreus (die past eigenlijk niet in het rijtje van kleine en lokale ondernemingen) en een kledingwinkel of twee. Natuurlijk heeft de crisis ermee te maken, maar de crisis wordt wel heel snel als oorzaak genoemd. Vaak is er veel meer aan de hand en heeft de winkel gewoon heel veel problemen die de ondernemer niet meer ziet. De eerste aflevering ging over een kinderkledingwinkel. Ik vond het erg leuk om te zien wat hier gebeurde, want dit gebeurt ook online: business blindness.

 

De ondernemer die het niet meer scherp ziet

De winkel bestaat al zo’n vijftien jaar, maar de afgelopen jaren gaat het toch wel heel erg slecht met de kinderkledingwinkel. De eigenaren hebben geen idee meer wat ze moeten doen. Eén rondje door de winkel en Olcay (eigenaar van modeketen SuperTrash) heeft de meeste problemen al aangekaart:

 

  • Veel te veel keuze.
  • Geen overzicht.
  • Je kunt niet makkelijk de kleding bekijken.
  • De kwaliteit van de winkel draagt sterk bij aan de kwaliteit van het product.

 

Olcay ziet dit heel goed, maar met alle respect, ik denk dat de meesten die naar het programma hebben gekeken met dezelfde gedachten op de bank zaten. Ook een wildvreemde met 0,0% verstand van ondernemen ziet dat de winkel overvol is, geen overzicht heeft en het uiterlijk heeft van een eurowinkel.

De vier punten zijn ook online ‘conversiekillers’. De online ondernemers zien het allemaal niet meer, er ontstaat websiteblindheid en dit kun je toch ZO makkelijk voorkomen. Waarom doen we dit toch niet?

 

Conversiekiller 1: keuzestress

De eigenaar kocht veel in en omdat het een kleine winkel met weinig opbergruimte was, hingen de rekken overvol. Olcay vroeg waarom hij zoveel inkocht terwijl hij het geld er eigenlijk helemaal niet voor heeft. Hij vertelde haar dat hij, om iets te kunnen verkopen, voor iedereen wat wils moet hebben. Dit was zijn rationele antwoord en niet de echte reden. De eigenaar kon vaak de verleiding niet weerstaan om veel in te kopen. De conversiekiller hier is de gedachte dat je veel aanbod moet hebben om al je klanten iets te kunnen voorschotelen. Vooral online (geen display-winkel nodig) krijg je vaak veel keuzes voor je kiezen. Als de consument te veel keuzes ziet, slaat hij dicht en gaat hij de keuze liever uit de weg.

 

Conversiekiller 2: iets niet kunnen vinden / geen overzicht

De eigenaar vertelde over de verdeling tussen jongens en meisjes, maar deze was niet te zien. Kleuren en maten hingen door elkaar heen. Het niet hebben van overzicht vindt eigenlijk niemand prettig. Wie houdt er nu van om verdwaald ergens rond te dwalen? Een klant moet direct, bij binnenkomst, zien waar kleding voor zijn dochter/zoon hangt. Ook online willen consumenten weten waar ze iets kunnen vinden en snel een beetje. Als jij, de online ondernemer, alles kunt vinden, wil dit nog niet zeggen dat anderen alles kunnen vinden.

 

Conversiekiller 3: een actie niet makkelijk kunnen uitvoeren

Olcay kon heel moeilijk een kledingstuk uit de rekken pakken om het beter te kunnen bekijken. Laat staan dat ze de kledinghanger met het kledingstuk terug kon hangen tussen de overvolle rekken. Een belangrijke actie kon niet makkelijk worden uitgevoerd en hierdoor riskeer je frustraties. Wat is het doel van elke pagina op je website (elke pagina heeft namelijk een doel, dus denk niet alleen aan het einddoel)? Kunnen jouw websitebezoekers dit makkelijk uitvoeren?

 

Conversiekiller 4: een verkeerde eerste indruk

Door de overvolle rekken, de slechte kwaliteit van de wanden en de vloeren, het gemis aan elementen voor de doelgroep (kinderen) en het ontbreken van gemak gaven de prijskaartjes je wel een klap voor je kop. Het is namelijk een kledingwinkel in het hoge segment (dit had niemand ooit verwacht, toch?), maar omdat dit niet de eerste gedachte is bij binnenkomst krijg je een naar gevoel bij het zien van de prijzen. De eerste indruk geeft een bepaalde verwachting en als je producten of prijzen niet voldoen aan deze verwachting, is de klant weg en een eerste slechte indruk is gemaakt. Dit komt ook door het feit dat consumenten de kwaliteit van een omgeving of het merk spiegelen aan de kwaliteit van het product.

 

Wat is nu die makkelijke oplossing?

Nu vraag je je natuurlijk verschillende dingen af. Wanneer heb ik te veel aanbod? Hoe kom ik achter de eerste indruk van mijn klanten? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bezoekers alles snel kunnen vinden? Het heel simpele antwoord wordt gegeven in het programma Werk Aan De Winkel.

 

Vraag om hulp, want zelf zie je de problemen, de conversiekillers, niet meer! Nodig elke drie maanden iemand die nog nooit op jouw site is geweest uit en vraag om zijn mening na een bezoek aan je site. Het is niet zo moeilijk om dit bijvoorbeeld via Twitter te bewerkstelligen. Als het vrienden van je zijn, kun je hun vragen alles waar zij tegenaan lopen op te schrijven, want vaak durven zij niet alles recht in je gezicht te zeggen.

 

Heb je de aflevering niet gezien –> bekijk ‘m hier.

 

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Leave a Comment: