Title Image

Aanbiedingsextensie van Google AdWords in de praktijk

Aanbiedingsextensie van Google AdWords in de praktijk

UPDATE: AANBIEDINGSEXTENSIES WORDEN NIET MEER IN GOOGLE ADWORDS AANGEBODEN.

Sinds het Google Enhanced Campaigns-tijdperk, dat officieel op 1 augustus 2013 zijn intrede heeft gedaan, zijn er een hoop mogelijkheden bij gekomen. Niet iedereen is even blij met alles. Sommigen hebben zelfs hun handen in het haar door allerlei bugs. Vandaag kwam ik een leuk praktijkgevalletje tegen: Seats and Sofas heeft goed zijn best gedaan met de aanbiedingsextensie.

 

De aanbiedingsextensie

Aanbiedingsextensie bankstellen - Google zoeken

 

Wat valt jou op?

 

Mijn oog werd direct naar de call-to-action van de advertentie van Seats and Sofas getrokken. Dit is natuurlijk ook omdat ik iets nieuws zie. Maar ik vind dat er een goede balans is tussen opvallen en er goed tussen horen.

 

Op deze manier kun je toch weer iets meer plek voor je advertentie reserveren en jezelf een onderscheidende waarde geven.

 

Zelf een aanbiedingsextensie maken

 

Aanbiedingsextensie - Campagnebeheer

 

Je maakt deze extensie in je Google AdWords-account. Ga naar het menu ‘Advertentie-extensies’ en klik bij ‘Weergeven’ de keuze ‘Aanbiedingsextenties’ aan. Dan kom je in het menu waar je op advertentiegroepniveau of op campagneniveau een aanbieding kunt aanmaken. Klik op de groene knop en begin. Dit is alleen te realiseren wanneer je ook een fysieke winkel hebt. Je kunt hier nog eens alle regels van Google doorlezen.

 

Mobiel of niet
Je kunt aangeven dat je deze aanbieding alleen aan mobiel publiek wilt laten zien. Dat lijkt mij erg verstandig, omdat de coupon gemaakt is voor mobiele gebruikers. Je hebt namelijk de Google Offers-app nodig. Het voorbeeld hierboven heb ik gezien op de pc; op de mobiel is de aanbieding niet te vinden…

 

Een coupon als landingspagina

Iemand die naar je aanbieding vanuit Google doorklikt, komt op een speciale landingspagina terecht. Helaas kun je zo iemand niet naar je eigen website sturen. Google heeft het in de vorm van een coupon gegooid en wil hiermee de kloof tussen online en offline verkleinen. Een aanbieding die je online hebt gezien, kun je nu heel makkelijk met je telefoon in een fysieke winkel kopen.

 

Voordelen
Het is gemaakt voor fysieke winkels die nu in krantjes, televisiespotjes etc. hun aanbieding tonen. Dit was nooit goed meetbaar. Onlinemarketinginspanningen worden nu voor een deel ‘offline’ meetbaar en het is goedkoper dan een reclamespot.

 

Nadelen
Wat ik bij dit voorbeeld heel jammer vind, is dat je het product helemaal niet te zien krijgt. Leuk, een aanbieding voor een modelpromo, maar hoe ziet de bank eruit?

 

Een tweede nadeel is dat iemand meteen een mail krijgt wanneer je op een advertentieaanbieding klikt (natuurlijk moet je dan wel ingelogd zijn met je Gmail-adres, maar wie is dat tegenwoordig niet?). Iemand wil eerst zien wat het is; daarom klikt men op de advertentie. Wanneer dit aanbod bevalt, wil men er pas voor kiezen om deze coupon naar zichzelf toe te mailen. De CTR zal inderdaad hoog zijn, want iedereen wil een koopje, maar is deze CTR-verhoging wel relevant?

 

Benieuwd naar de bijbehorende resultaten

 

Ik ben benieuwd naar de CTR en de conversiepercentages van deze nieuwe extensie. Ik heb het in ieder geval nog niet vaak gezien, zelfs niet bij de grote jongens, dus je kunt er nu nog mee opvallen en er lekker mee testen. Laat jullie testresultaten achter in de reacties.

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Post a Comment