Ik was vorige week bij de Optimizely Roadshow in Amsterdam. Ik had voornamelijk zin in de presentatie van Karl Gilis van AGConsult. De leukste spreker van België en zijn stand-upcomedianperformance wilde ik ook weleens meemaken. Een geweldige man met een uitgesproken mening. Toen ik hem vertelde dat ik mij met persuasion marketing bezighoud, vond hij dat maar een duur woord. Hahaha. ‘Ik houd mij bezig met het online gedrag van mensen.’ Dat was beter!
Wat mij het meest is bijgebleven van zijn verhaal is het feit dat we (online ondernemers, webbouwers, online marketeers etc.) bepaalde doelen van het internet uit het oog zijn verloren en dat we er maar van uitgaan dat iedereen (alle bezoekers van het internet) ons blijft volgen. Think again! In de woorden van Karl: ‘Je bent Google niet!’
Waar is je call-to-action?
Ik heb zomaar een voorbeeld gepakt (mijn zoekopdracht is een beetje aan het heerlijke weer buiten aangepast). De eerste de beste website was direct een goed voorbeeld. Blijkbaar schat deze websitebouwer de doelgroep heel slim in en dat bedoel ik voor geen enkele persoon in dit verhaal neerbuigend. Zal iedereen direct doorhebben waar hij moet klikken om buitenzonwering te bekijken? Het gaat erom dat de websitebouwer ervan uitgaat dat iemand direct doorheeft dat de foto klikbaar is en dat dit dus eigenlijk de o zo belangrijke call-to-action is. De meesten van ons (wij lezen blogs en zitten best veel op het internet) weten dat titels of foto’s ook klikbaar zijn. Maar je hebt niet alleen maar ervaren internetgebruikers als doelgroep.
Knoop dit goed in je oren. Een call-to-action (CTA) is een button of een link! Geen titel, foto, afbeelding, icoontje etc. Deze gebruik je al helemaal niet als CTA bij een belangrijke actie op je website.
Een goede button onder de foto’s met een actiegerichte tekst zal absoluut een positief effect gaan hebben. Test het uit.
Een leuk praktijkvoorbeeld
De versie met de groen gekleurde link met de tekst ‘Lees verder’ zorgde voor 50% meer klikken.
De volgende test is om de link te onderstrepen. Waarom? Lees dit artikel verder…
Is dat een link?
Linkjes zijn al vanaf het begin van het internetbestaan onderstreept en hebben een andere kleur dan de tekst. Vanaf het begin wordt de kleur blauw geassocieerd met een link. Iedereen herkent dit. Waarom maken we het de mensen dan allemaal zo moeilijk? We gaan woorden waar mensen niet moeten klikken, onderstrepen en echte links maken we alleen vetgedrukt. Niet handig. AGConsult heeft ook een A/B-test gedaan met linkjes.
Variant 1: zwarte links zonder streep.
Variant 2: zwarte links met streep.
Variant 3: blauwe links zonder streep.
Variant 4: blauwe links met streep.
Wie is de winnaar? Variant 4 natuurlijk. Maar ook variant 2 scoorde hoger dan variant 1 en 3.
Ik heb het in dit artikel over linkjes in copywriting en niet over de links in bijvoorbeeld dropdownmenu’s en wanneer er een lijst met linkjes wordt weergegeven.
Conclusie
Ook al heeft Google nu na achttien jaar besloten om de links niet meer te onderstrepen, jij moet dit echt niet veranderen. Houd het internet zoals het ooit bedacht is en maak het je bezoekers niet zo ingewikkeld. Sommige dingen moet je niet willen veranderen. Je gaat toch ook niet je ‘home’-menuknop rechts in de balk zetten? Nee, deze staat overal links, dus daar moet je GEEN creatieve twist aan geven.