‘Did you know most persona efforts fail as soon as the personas are completed?’ Een boeiende tweet van Bryan Eisenberg, als je het mij vraagt. Bryan Eisenberg is de man achter het woord ‘persona’. Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is het creëren van persona’s. Dit bepaalt of je daadwerkelijk je conversie gaat optimaliseren of alleen maar een beetje aan het gokken bent. Maar toch falen bedrijven in conversie optimalisatie, ook wanneer zij persona’s hebben uitgestippeld. Hoe kan dit en hoe kun jij dit voorkomen?
Conversie optimalisatie en persona’s: twee handen op één buik
De term persona uitgelegd door Bryan Eisenberg (oud filmpje maar nog steeds van belang):
Je hebt een doelgroep bepaald. Bijvoorbeeld zelfstandig werkende vrouwen tussen 25 en 30 jaar, woonachtig in Amsterdam en een interesse in mode. Dit zegt nog heel weinig over hoe je deze doelgroep het beste kunt bedienen. Bij het creëren van een persona wil je voornamelijk weten wat de motivatie en behoeftes zijn. Hoe ziet het (koop)gedrag van je doelgroep eruit?
De waarde van persona’s
De waarde van persona’s vinden we vooral in het begrip beïnvloeding. We moeten weten hoe mensen (onze potentiële klanten) bepaalde beslissingen nemen, hoe zij informatie zoeken en met anderen communiceren. Beslist iemand snel of vindt iemand het belangrijk om andermans mening te horen? Alle informatie over je doelgroep gebruik je om vervolgens zo goed mogelijk je website in te richten. Een inrichting waardoor je doelgroep zich op zijn gemak voelt. In andere woorden: je weet waarnaar hij op zoek is en dus ook welke informatie, afbeeldingen etc. je het beste kunt gebruiken om hem te verleiden tot kopen.
Op 16 oktober 2013 verschenen als gastblog op www.maudebbekink.nl. Lees hier het gehele artikel over conversie optimalisatie en persona’s.