Title Image

Conversie optimalisatie en SEO: je hoeft niet te kiezen, ze gaan eigenlijk heel goed samen

Conversie optimalisatie en SEO: je hoeft niet te kiezen, ze gaan eigenlijk heel goed samen

Een website hoger laten scoren in de zoekmachines en zo meer verkeer naar een website brengen, heeft nog heel vaak bij velen de prioriteit. Conversie optimalisatie zal hoogstwaarschijnlijk in dit geval op nummer 2 eindigen. Waarom dit na jaren nog steeds zo is, begrijp ik eerlijk gezegd niet en ik heb er ook vaak genoeg discussies over. Wanneer je bang bent om je organische positie in Google of andere zoekmachines te verliezen, is het lezen van dit artikel een must.

 

Conversie optimalisatie en SEO zijn als yin en yang

conversie-optimalisatie yin yangNatuurlijk kan ik het begrijpen dat je denkt dat het doen van testen verkeerd kan gaan en tot lagere posities kan leiden. Je hebt te maken met testpagina’s, test-URL’s, codes, scripts. Maar raak daardoor niet geïntimideerd. Er zijn alleen maar voordelen.

 

✔ Je zult betere SEO-rankings ontvangen met geoptimaliseerde pagina’s, pagina’s die zich focussen op één product of onderwerp. Je conversieratio zal hierdoor ook verbeteren.

 

✔ Om hoog te scoren in de zoekmachines is beweging op je site belangrijk; hij moet voortdurend up-to-date worden gehouden. Met conversie optimalisatie houd je je website fris en relevant.

 

✔ De titel staat ook nu in 2013 weer hoog in de SEO-rankingfactoren. Een goede titel is een must om hoog te scoren in de zoekmachines en weet je wat: bij conversie optimalisatie is het ook een bepalende factor. Het testen van titels zal in beide gevallen voor verbetering zorgen.

 

✔ Het vervangen van complexe animaties, sliders en flash content zal zowel je conversieratio als je zoekmachinepositie verbeteren.

 

✔ Een conversie geoptimaliseerde pagina zorgt voor intensiever gebruik door bezoekers; dit maakt het interessanter voor andere websites om naar jouw website te linken.

 

✔ Het gebruik van duidelijke en ‘menselijke’ content is belangijker dan ooit. Content geschreven door en voor mensen! Zoekmachines vinden dit ook steeds belangrijker, kijk maar naar de nieuwste techniek/rankingfactor van Google: Hummingbird.

 

Maar let wel op deze punten

Deze mooie samenwerking gaat niet helemaal vanzelf. Er is een aantal punten waar je rekening mee moet houden.

 

✔ Gebruik goede tools die gebruikmaken van een JavaScript Redirect. Dit zorgt ervoor dat jouw test onzichtbaar is voor zoekmachines.

 

✔ Voeg de URL van je variatiepagina (de pagina die je hebt gemaakt als uitdager) toe aan je robots.txt-file. Dit blokkeert de spiders. Het hoeft niet altijd te betekenen dat je pagina dan niet geïndexeerd wordt. Indexeren en crawlen zijn namelijk twee verschillende dingen.
✔  Nog beter is om je variatiepagina een no-index of een canonical URL mee te geven. Zo krijg je geen dubbele content.

 

✔ Gebruik dezelfde title tags, metagegevens etc. voor je variatiepagina. Zo vergeet je dit niet toe te voegen wanneer je variatiepagina meer conversie oplevert en je besluit deze vanaf nu te gebruiken.

 

✔ Na de test is het goed om altijd je SEO extra in de gaten te houden en om je variatiepagina-URL een 301 redirect mee te geven. Het kan zijn dat iemand tijdens de test deze URL heeft opgeslagen. Zo komt hij niet op een foutieve pagina uit.

 

Succes met zowel zoekmachine optimalisatie als conversie optimalisatie! Het kan allemaal.

 

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

5 Comments
  • Overzichtelijke uiteenzetting :). Kende nog geen (goede) blog specifiek over conversie optimalisatie. Ik houd je artikelen in de gaten :).

    21 oktober 2013at19:11
  • Bedankt voor het delen. Het versterkt elkaar inderdaad.

    Een opmerking over de volgende zin:

    “Voeg de URL van je variatiepagina (de pagina die je hebt gemaakt als uitdager) aan je robots.txt file. Dit blokkeert de spiders die jouw pagina’s indexeren. Zo krijg je geen dubbele content.”

    De Google bot zal de pagina niet crawlen als die wordt uitgesloten in de robots.txt. Dit is echter geen garantie dat de pagina niet geïndexeerd zal gaan worden. Crawlen en indexeren zijn 2 verschillende processen. Je kunt beter een “noindex” gebruiken op de variatiepagina of een canonical tag waarin de link staat van de control.

    Tip: even een checkbox maken in dit formulier dat ik me kan abonneren op de reacties. Zijn genoeg WP plugins voor. 🙂
    Tip 2: Als ik tab in het reactieformulier dan ga ik na het website veld naar boven toe ipv naar de captcha.

    23 oktober 2013at19:03

Post a Comment