Een website hoger laten scoren in de zoekmachines en zo meer verkeer naar een website brengen, heeft nog heel vaak bij velen de prioriteit. Conversie optimalisatie zal hoogstwaarschijnlijk in dit geval op nummer 2 eindigen. Waarom dit na jaren nog steeds zo is, begrijp ik eerlijk gezegd niet en ik heb er ook vaak genoeg discussies over. Wanneer je bang bent om je organische positie in Google of andere zoekmachines te verliezen, is het lezen van dit artikel een must.
Conversie optimalisatie en SEO zijn als yin en yang
Natuurlijk kan ik het begrijpen dat je denkt dat het doen van testen verkeerd kan gaan en tot lagere posities kan leiden. Je hebt te maken met testpagina’s, test-URL’s, codes, scripts. Maar raak daardoor niet geïntimideerd. Er zijn alleen maar voordelen.
✔ Je zult betere SEO-rankings ontvangen met geoptimaliseerde pagina’s, pagina’s die zich focussen op één product of onderwerp. Je conversieratio zal hierdoor ook verbeteren.
✔ Om hoog te scoren in de zoekmachines is beweging op je site belangrijk; hij moet voortdurend up-to-date worden gehouden. Met conversie optimalisatie houd je je website fris en relevant.
✔ De titel staat ook nu in 2013 weer hoog in de SEO-rankingfactoren. Een goede titel is een must om hoog te scoren in de zoekmachines en weet je wat: bij conversie optimalisatie is het ook een bepalende factor. Het testen van titels zal in beide gevallen voor verbetering zorgen.
✔ Het vervangen van complexe animaties, sliders en flash content zal zowel je conversieratio als je zoekmachinepositie verbeteren.
✔ Een conversie geoptimaliseerde pagina zorgt voor intensiever gebruik door bezoekers; dit maakt het interessanter voor andere websites om naar jouw website te linken.
✔ Het gebruik van duidelijke en ‘menselijke’ content is belangijker dan ooit. Content geschreven door en voor mensen! Zoekmachines vinden dit ook steeds belangrijker, kijk maar naar de nieuwste techniek/rankingfactor van Google: Hummingbird.
Maar let wel op deze punten
Deze mooie samenwerking gaat niet helemaal vanzelf. Er is een aantal punten waar je rekening mee moet houden.
✔ Gebruik goede tools die gebruikmaken van een JavaScript Redirect. Dit zorgt ervoor dat jouw test onzichtbaar is voor zoekmachines.
✔ Voeg de URL van je variatiepagina (de pagina die je hebt gemaakt als uitdager) toe aan je robots.txt-file. Dit blokkeert de spiders. Het hoeft niet altijd te betekenen dat je pagina dan niet geïndexeerd wordt. Indexeren en crawlen zijn namelijk twee verschillende dingen.
✔ Nog beter is om je variatiepagina een no-index of een canonical URL mee te geven. Zo krijg je geen dubbele content.
✔ Gebruik dezelfde title tags, metagegevens etc. voor je variatiepagina. Zo vergeet je dit niet toe te voegen wanneer je variatiepagina meer conversie oplevert en je besluit deze vanaf nu te gebruiken.
✔ Na de test is het goed om altijd je SEO extra in de gaten te houden en om je variatiepagina-URL een 301 redirect mee te geven. Het kan zijn dat iemand tijdens de test deze URL heeft opgeslagen. Zo komt hij niet op een foutieve pagina uit.
Succes met zowel zoekmachine optimalisatie als conversie optimalisatie! Het kan allemaal.