CRO is meer dan alleen conversie

Conversie-optimalisatie is niet het verbeteren en verhogen van je conversieratio. Stop met dit als doel te hebben. Stop met het vergelijken van conversieratio’s bij concurrenten. Het is een verkeerde mindset en je start meteen met een 10-0 achterstand.

Ja, conversie-optimalisatie is een heel slecht gekozen woord. CRO helemaal want daar staat ook echt het woordje ratio bij. Maar goed, hier moeten we het nog even mee doen ben ik bang.

De conversieratio is belangrijk, tuurlijk. Het is een geweldige metric voor het meten van succes in termen van hoeveel bezoekers een gewenst doel op je website bereiken. Maar dit gaat maar over een klein stukje van de totale customer journey en customer experience. Je mist het grotere plaatje als je alleen maar naar conversieratio’s kijkt.

Focus daarentegen op het verbeteren van de gehele klantervaring, van begin tot eind, van alle contactmomenten die een klant met je bedrijf heeft. Bekijk vervolgens de conversieratio als een maatstaf om te kijken of dit de goede kant opgaat. CRO is meer dan alleen conversie.

Conversie-optimalisatie is een langetermijnstrategie. Als het verhogen van de conversieratio je uiteindelijke doel is kan dit binnen enkele seconden gebeuren. Zet je Facebook campagnes maar eens uit. 

Dus: Neem de tijd om de volledige klantreis te bekijken, te onderzoeken, te analyseren en te verbeteren. Het gebeurt niet allemaal op je website en in de funnel naar een conversie toe. Er gebeurt zoveel meer vooraf. En vergeet ook niet wat er allemaal nog achteraf afspeelt, want als jouw klant de bedankpagina heeft bereikt is het nog niet klaar. Integendeel.

Plaats een reactie



GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist en webanalist met een passie voor consumentengedrag, data en onderzoek. Ik ben zelfstandig professional, interimmer bij verschillende bedrijven en co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved