De vier gevaarlijkste mythes over conversie optimalisatie

De term conversie optimalisatie is in de loop van de jaren bij steeds meer websites geland. Ze hebben de klokken horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Vaak hoor ik ondernemers klakkeloos theorie van bijvoorbeeld blogartikelen overnemen. Sommigen maken het nog erger en gaan ook direct over tot het implementeren van deze informatie op hun eigen site. We beginnen met vier mythes over conversie optimalisatie die nu echt, à la Mythbusters, gaan worden ontkracht.

conversie optimalisatie mythbusters

Conversie optimalisatie is A/B-testen doen

Ik begrijp dat men denkt dat conversie optimalisatie het testen van webpagina’s betekent. Je wordt namelijk doodgegooid met informatie over A/B-testen en multivariatietesten. Blijf altijd testen, testen is zo belangrijk, zonder testen weet je niks, test dit, test dat etc.
In de praktijk is het maar een onderdeel, een onderdeel om achter het antwoord op de ‘wat-vraag’ te komen? ‘Wat moet ik op mijn pagina verbeteren?’
Het is net zo belangrijk om achter de antwoorden op de ‘waarom-’ en de ‘welke-vraag’ te komen. ‘Waarom gedragen bezoekers zich zo (wanneer ik dit verander)?’ ‘Welke pagina moet ik gaan optimaliseren?’

A/B-testen is een middel, een tool, die je kunt (niet moet) gebruiken bij conversieoptimalisatie om met statistische zekerheid te kunnen bepalen of een bepaalde verandering ook daadwerkelijk impact heeft gemaakt.

Bezoekers scrollen niet

Er werd vele jaren gedacht dat alle belangrijke informatie boven de vouw moest worden geplaatst, met als reden dat bezoekers niet scrollen. Amerikaanse onderzoekers hebben meer dan achthonderd testen gedraaid. Bij slechts drie van de achthonderd werd hinder ondervonden omdat niet alles boven de vouw was geplaatst. Ook call-to-action-knoppen. Natuurlijk is het nog steeds zo dat bezoekers bovenaan beginnen en in een omgekeerde L een pagina bekijken, maar stop niet alles bovenin. Het wordt rommelig, druk, chaotisch en stressvol.

Voornamelijk de komst van mobiel laat zien dat mensen verticaal scrollen en dit totaal niet vervelend vinden. Horizontaal scrollen of het beeld vergroten zijn heel andere verhalen.

De kleur oranje is conversieverhogend

Alles wordt maar klakkeloos van andere sites aangenomen. Een kleur, een vorm knop, een titel. Noem het maar op. ‘Wat werkt op de ene site zal dan vast en zeker ook op mijn site werken,’ is de reactie vaak. Helaas, zo werkt het niet. Zo gemakkelijk is het niet. Gebruik het daarentegen wel als testsuggesties.

Bezoekers lezen niet, maar scannen

Van niet lezen naar scannend lezen en dan naar WEL lezen. Als je het goed aanpakt, kun je jouw bezoekers laten lezen, dit heeft eyetracking-specialist Jakob Nielsen onderzocht. In het voorbeeld hieronder kun je zien dat de ogen van deze persoon in het eerste geval erg scannend over de pagina gingen. Het werd pas interessant voor deze persoon bij paragraaf 4. Omdat deze pagina een duidelijke informatiestructuur heeft met goede tussenkopjes, kon deze persoon heel snel scannen wat interessant genoeg was om echt te gaan lezen. Het is niet erg als een bezoeker niet alles van je artikel leest, maar zorg ervoor dat iemand direct kan zien wat wel interessant genoeg is.usability-eyetracking-afbeelding

  • Gebruik duidelijke titels en kopjes.
  • Maak af en toe gebruik van woorden in hoofdletters of dikgedrukte woorden. 29% kijkt hiernaar.
  • Gebruik opsommingstekens. Opsommingen met opsommingstekens worden 15% meer gelezen.

Heb jij nog meer conversie optimalisatie mythes die wij kunnen ontkrachten of juist kracht bij kunnen zetten.

Plaats een reactie



GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist en webanalist met een passie voor consumentengedrag, data en onderzoek. Ik ben zelfstandig professional, interimmer bij verschillende bedrijven en co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2019 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved