Title Image

De vier gevaarlijkste mythes over conversie optimalisatie

De vier gevaarlijkste mythes over conversie optimalisatie

De term conversie optimalisatie is in de loop van de jaren bij steeds meer websites geland. Ze hebben de klokken horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Vaak hoor ik ondernemers klakkeloos theorie van bijvoorbeeld blogartikelen overnemen. Sommigen maken het nog erger en gaan ook direct over tot het implementeren van deze informatie op hun eigen site. We beginnen met vier mythes over conversie optimalisatie die nu echt, à la Mythbusters, gaan worden ontkracht.

 

conversie optimalisatie mythbusters

 

Conversie optimalisatie is A/B-testen doen

Ik begrijp dat men denkt dat conversie optimalisatie het testen van webpagina’s betekent. Je wordt namelijk doodgegooid met informatie over A/B-testen en multivariatietesten. Blijf altijd testen, testen is zo belangrijk, zonder testen weet je niks, test dit, test dat etc.
In de praktijk is het maar een onderdeel, een onderdeel om achter het antwoord op de ‘wat-vraag’ te komen? ‘Wat moet ik op mijn pagina verbeteren?’conversie optimalisatie stappenplan
Het is net zo belangrijk om achter de antwoorden op de ‘waarom-’ en de ‘welke-vraag’ te komen. ‘Waarom gedragen bezoekers zich zo (wanneer ik dit verander)?’ ‘Welke pagina moet ik gaan optimaliseren?’

 

De conversie optimalisatie cyclus ziet er eigenlijk zo uit:

 

  • Je begint met een planning, waarin doelgroepsegmentatie heel belangrijk is. Maar natuurlijk ook welk stukje op je site je als eerste gaat aanpakken.
  • Je zorgt ervoor dat alles meetbaar is.
  • Je gaat testen draaien in de verbeterfase.
  • Als laatste analyseer je alles wat je hebt ontdekt en aan je site hebt veranderd naar aanleiding van de testen

Bezoekers scrollen niet

Er werd vele jaren gedacht dat alle belangrijke informatie boven de vouw moest worden geplaatst, met als reden dat bezoekers niet scrollen. Amerikaanse onderzoekers hebben meer dan achthonderd testen gedraaid. Bij slechts drie van de achthonderd werd hinder ondervonden omdat niet alles boven de vouw was geplaatst. Ook call-to-action-knoppen. Natuurlijk is het nog steeds zo dat bezoekers bovenaan beginnen en in een omgekeerde L een pagina bekijken, maar stop niet alles bovenin. Het wordt rommelig, druk, chaotisch en stressvol.

 

Voornamelijk de komst van mobiel laat zien dat mensen verticaal scrollen en dit totaal niet vervelend vinden. Horizontaal scrollen of het beeld vergroten zijn heel andere verhalen.

 

De kleur oranje is conversieverhogend

Alles wordt maar klakkeloos van andere sites aangenomen. Een kleur, een vorm knop, een titel. Noem het maar op. ‘Wat werkt op de ene site zal dan vast en zeker ook op mijn site werken,’ is de reactie vaak. Helaas, zo werkt het niet. Zo gemakkelijk is het niet. Gebruik het daarentegen wel als testsuggesties.

 

Bezoekers lezen niet, maar scannen

Van niet lezen naar scannend lezen en dan naar WEL lezen. Als je het goed aanpakt, kun jeConversie optimalisatie eyetracking afbeelding jouw bezoekers laten lezen, dit heeft eyetracking-specialist Jakob Nielsen onderzocht. In het voorbeeld hiernaast kun je zien dat de ogen van deze persoon in het eerste geval erg scannend over de pagina gingen. Het werd pas interessant voor deze persoon bij paragraaf 4. Omdat deze pagina een duidelijke informatiestructuur heeft met goede tussenkopjes, kon deze persoon heel snel scannen wat interessant genoeg was om echt te gaan lezen. Het is niet erg als een bezoeker niet alles van je artikel leest, maar zorg ervoor dat iemand direct kan zien wat wel interessant genoeg is.

 

  • Gebruik duidelijke titels en kopjes.
  • Maak af en toe gebruik van woorden in hoofdletters of dikgedrukte woorden. 29% kijkt hiernaar.
  • Gebruik opsommingstekens. Opsommingen met opsommingstekens worden 15% meer gelezen.

 

Heb jij nog meer conversie optimalisatie mythes die wij kunnen ontkrachten of juist kracht bij kunnen zetten.

 

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Post a Comment