Een zoekbalk in je webshop levert een dubbele conversieratio op! Maar wordt de functie wel gevonden…?

Ja, je hoort het goed. Een zoekfunctie – je weet wel: zo’n zoekbalk – zorgt voor een twee keer zo hoge conversieratio bij een webshop. Gemiddeld natuurlijk, want er zijn altijd uitzonderingen, maar dat mag de pret niet drukken. En wat het allemaal nog leuker maakt, is dat je nog meer conversies kunt krijgen wanneer je de zoekfunctie verder gaat optimaliseren. Wordt jouw zoekfunctie eigenlijk wel gevonden?

 

Hoe zit het met jouw zoekbalkstatistieken?

Het is erg interessant om te bekijken wat jouw zoekbalk nu precies voor je conversieratio doet. Je kunt er interessante hypotheses uit halen, waar je vervolgens mee aan
de slag kunt gaan. Allereerst zoek je de statistieken op in Google Analytics. ‘Zoekopdrachten op site’ staat onder het kopje ‘Gedrag’. Kies vervolgens voor ‘Gebruik’. (Denk er wel aan dat je de juiste doelen hebt geselecteerd EN het segment ‘niet-geweigerde bezoekers’ hebt aangeklikt!)

 

Je krijgt dan bijvoorbeeld dit: er zijn drie doelen geselecteerd en bij twee van de drie is de conversieratio inderdaad (minstens) verdubbeld wanneer er gebruik is gemaakt van de zoekfunctie (site search). En hoe ziet het er bij jou uit? Gunstig? Zorg er dan direct voor dat je zoekbalk door iedereen gevonden en gebruikt kan worden!

 

Zoekbalk conversies in Google Analytics

 

Plaats je zoekbalk op een prominente plek

Steve Krug vertelde het ons al in zijn boek Don’t Make Me Think. Een van de vijf dingen die op elke pagina moeten terugkomen is een zoekfunctie. Je geeft de mogelijkheid aan diegenen die dit prettig vinden om direct op zoek te gaan naar datgene wat ze zoeken. Heb je een website waarop je een heel nieuw product verkoopt, dan zal die groep klein zijn, maar over het algemeen zijn er veel mensen die de voorkeur geven aan direct zoeken in plaats van de menu’s doorlopen. Een zoekbalk wordt ook vaak als (laatste) redmiddel gebruikt wanneer ze iets echt niet kunnen vinden. Natuurlijk zijn er dan ook andere elementen niet goed op je website en daar moet ook zeker wat aan gedaan worden, maar vang deze hopeloze bezoeker wel op.

 

Zet daarom overal, op elke pagina en op dezelfde prominente plek, de zoekbalk neer, maar laat hem vooral op de homepage de leading lady zijn.

 

Soms denk je dat de zoekbalk duidelijk in beeld staat, maar wordt deze toch door velen over het hoofd gezien. In dit voorbeeld springt het menu heel goed naar voren. Een geel menu met een goed contrast, waardoor het echt naar voren lijkt te komen. Je oog gaat direct die kant op. De zoekbalk werd in het onderzoek van 2013 door het Baymard Institute door de meeste testpersonen niet direct gevonden. Na enige frustratie kwamen de testpersonen er pas achter en dan is het eigenlijk al te laat.

Zoekbalk optimalisatie - Newegg.com - Computer Parts, Laptops, Electronics, and More!

 

Experimenteer met de dominantie van de zoekbalk

Wees niet al te creatief met de plek van de zoekbalk, want dit kan verwarring veroorzaken. Experimenteer juist met het dominant maken van de bestaande zoekbalk. Geef de balk contrast, geef de ‘zoek’-knop een andere kleur of gebruik een andere tekst, zoals ‘start’. Kijk ook eens of het uitmaakt wanneer je een bezoeker helpt door al een voorbeeld in lichtgrijze tekst te bieden.

 

In de praktijk

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv en ik typ ’tv kopen’ in. Ik pak willekeurig drie aanbieders van de eerste pagina.

 

1. Bobshop

Veel elementen vragen hier om aandacht en de zoekbalk stond waarschijnlijk als laatste in de rij. Ik had hem in eerste instantie over het hoofd gezien. De call-to-action een felle kleur geven, kan hier al helpen.

 

Zoekbalk optimalisatie

 

2. Plasma-Discounter

Dit is al direct een heel goed voorbeeld. Mooi contrast maar ook niet schreeuwerig. Ik zie hem direct en ik kan kiezen of ik hem gebruik of niet. Waarschijnlijk halen zij een boel conversies uit dit roze venster, maar ik vraag mij wel één ding af. De zoekbalk gaat in zijn volle glorie mee naar elke pagina. Op een diepe productpagina wil je niet al te veel afleiding meer hebben. Een test met op de productpagina’s een zoekbalk met een wat minder felle kleur zou ik zeker uitvoeren.

 

Zoekbalk optimalisatie

 

 3. BCC

Op zich een goede en prominente zoekbalk. Het is niet de leading lady, maar ik denk dat de meesten hem wel opmerken. Er kan getest worden of het helpt wanneer je iets in de balk typt als voorbeeld voor de klant. Een vergrootglas is niet bij iedereen bekend.

 

Zoekbalk optimalisatie

Heel veel succes bij de optimalisatie van jouw zoekfunctie! Die is belangrijker dan je denkt.

Plaats een reactie



Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved