Géén conversie optimalisatie voor jou wanneer je geen prioriteiten kunt stellen

Géén conversie optimalisatie voor jou wanneer je geen prioriteiten kunt stellen

Je gaat starten met conversie optimalisatie en dat betekent testen, testen en testen. Je bent geen amazon.com dat dagelijks honderd verschillende testen moet draaien en dat hoeft ook helemaal niet. Je moet het zien als een marathonloper. Hij weet precies wat zijn kunnen is en kan ook alleen maar de finish halen wanneer hij het in zijn eigen tempo doet. Jij moet nu ook je eigen kunnen gaan inzien om prioriteiten te kunnen stellen.

 

Je testen hebben prioriteit nodig

Je hebt vijf pagina’s geselecteerd waar je mee wilt gaan testen. Welke test moet eerst? Er zijn drie factoren die dit bepalen.

 

1. Het potentiële verkeer

Hoeveel bezoekers gaan deze test zien? Hoeveel bezoekers komen er gemiddeld op deze pagina? Dit bepaalt vooral hoelang je een test moet laten draaien om tot resultaten te komen.

 

2. De impact

Hoe groot zal de impact zijn? Dit is altijd een lastige om zelf te bepalen, maar wel een heel belangrijke. Doe dit dus ook niet alleen, bespreek het met je conversie optimalisatie specialist. Wanneer je een pagina hebt geselecteerd om te gaan testen, heb je altijd al wel een idee in je hoofd van wat dit zal gaan opleveren. Heeft het bijvoorbeeld meer impact op je macroconversie of op een microconversie? Welke impact heeft het op je KPI’s?

 

3. De benodigde middelen

Wat heb je nodig om deze pagina te testen? Denk aan geld, personeel en (test)programma’s. Een pagina in je winkelwagenproces zal meer technische mankracht en programma’s nodig hebben dan een statische tekstpagina.

 

Het bepalen van prioriteit

Je geeft elke pagina op de drie bovenstaande factoren punten van 1 tot 5.
➥  Is er weinig of veel verkeer? (Geef 1-5 punten aan ‘verkeer’, waarbij 5 veel verkeer betekent.)
➥  Gaat het weinig of veel impact opleveren? (Geef 1-5 punten aan ‘impact’, waarbij 5 punten veel impact betekent.)
➥  Heb je veel of weinig middelen nodig? (Geef 1-5 punten aan ‘middelen’, waarbij 5 punten veel middelen betekent.)

 

conversie optimalisatie prioriteiten stellen

 

Wat je nu als het ware doet, is het optellen van de punten bij ‘verkeer’ en ‘impact’. Het getal bij ‘middelen’ balanceert ertussenin. Bij sommige bedrijven maakt het namelijk niet uit wanneer er veel middelen nodig zijn, omdat zij een heel team met allerlei programma’s hebben klaarzitten.

 

Test D laat een grote impact zien, maar de test gaat lang duren en heeft veel middelen nodig. Test C heeft 7 punten bij ‘verkeer’ en ‘impact’, maar ook weer een hoog aantal bij ‘middelen’. Deze twee testen zijn niet de beste keus om mee te beginnen. Test A en test B staan nu gelijk. Test A heeft in tegenstelling tot B een medium impact. In dit voorbeeld is test B de beste om mee te starten.

 

Nu kun je van start gaan!

Tags:
Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Leave a Comment: