Je bouncepercentage liegt! Angie Schottmuller vertelde een voor velen van ons ‘schokkend’ verhaal. Lees deze blog waarin ik uitleg hoe het komt dat jouw bouncepercentage een leugen is, inclusief bonusmateriaal!
De orginele bounce rate
Tot juli 2012 was de definitie van de KPI bouncepercentage bij Google Analytics de volgende: ‘Bezoeker komt op de website en verlaat deze pagina vervolgens ook.‘
De aangepaste bounce rate
Na juli 2012 veranderde Google de definitie in: ‘Bezoeker komt op de website en verlaat deze pagina vervolgens ook ZONDER INTERACTIE.’
Hartstikke mooi natuurlijk maaaaarr… meet jij alle interacties op een pagina wel? Een bezoeker die op jouw website komt, een video bekijkt en daarna weggaat, wordt als een bounce gezien als jij geen interactiemeting op de video hebt zitten. Google Analytics ‘ziet’ in dit geval namelijk GEEN INTERACTIE. Als je de video wel meetbaar maakt, is deze bezoeker geen bounce meer en dat klopt. Hij bekeek de video, dus was wel degelijk geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt.
Een event (gebeurtenis) is een interactie
Er gebeurt zoveel meer op een pagina dan een klik op je macroconversie (bijvoorbeeld ’toevoegen aan winkelmandje’ of ‘offerte aanvragen’). Denk aan:
- verlanglijstje
- trailer/video bekijken
- foto’s bekijken/inzoomen
- socialmediabuttons
- reviews bekijken
- etc.
DE BESTE TIP!
Ga vandaag nog alles inzichtelijk en meetbaar maken door middel van gebeurtenissen (event tracking) in Google Analytics.
Want je hebt tot nu toe met een verkeerde bril naar je bouncepercentages gekeken en daardoor misschien ook wel verkeerde beslissingen genomen. Een tagmanagementsysteem kan ook de ‘niet-webbouwers’ onder ons helpen om dit voor elkaar te krijgen.
Een must-have om echt met optimaliseren aan de slag te gaan
Een bouncepercentage zonder event tracking is een zeer nutteloze KPI/meting. Dit kan aan de ene kant irrelevant publiek zijn (zoals de meesten altijd dachten) maar, zoals je hierboven in de grafiek kunt zien, dit kan ook zeer relevant publiek zijn. Je moet ze alleen leren kennen en leren begrijpen. Je moet leren wat ze precies doen op die ene pagina. Vanuit die inzichten kun je pas echt optimaliseren.
Naast het meetbaar maken van alle microconversies op je site wil je ook graag weten of je content gelezen wordt.
Een aantal must-have event trackings op dit gebied zijn:
Wat kun je er vervolgens over zeggen? Hieronder staat een aantal inzichten/analyses die je kunt gebruiken (natuurlijk kunnen de cijfers bij jouw business anders zijn).
- Viewed 5 seconds + —> Deze bezoeker is voorbij het punt van de eerste indruk (men heeft een goede eerste indruk te pakken).
- Scroll beyond fold —> Deze bezoeker scrollt tot onder de vouw en heeft interesse in jouw product/dienst.
- Viewed 15 seconds + —> Deze bezoeker bekijkt de pagina al langer dan 15 seconden en is nu op zoek naar redenen om jouw product/dienst aan te schaffen.
- Scroll to bottom —> Alle content gezien.
- Jump to #webform from bottom CTA —> Heel belangrijk om ook altijd onderaan een CTA te hebben die de bezoeker terug mee naar boven neemt of naar het formulier dat ingevuld moet worden. Zeer geïnteresseerd publiek dus.
De bonus
Een compleet Google Analytics event tracking script om in de toekomst het bouncepercentage wel goed te gaan meten. Inclusief scrolling, dynamic click tracking en adjusted bounce rate. Thanks to Angie (volg haar op Twitter) en Conversion Hotel.