Heb jij je betaalsysteem als inkomstenbron in Google Analytics staan?

Kijk eens naar je statistieken in Google Analytics. Conversies –> E-commerce –> Overzicht –> Bron/medium. Wat is jouw belangrijkste inkomstenbron? Google AdWords, Organic, e-mail of staat jouw betaalsysteem bovenaan? Ai….

Google-Analytics-Inkomstenbron

Google analytics universal inkomstenbron

Hoe kan dat?

In het voorbeeld hierboven komt het grootste gedeelte van de omzet binnen via checkout.buckaroo.nl. Buckaroo, een onlinepaymentservice, is een van de betaalsystemen waar je voor kunt kiezen. Zij automatiseren de boel. Betalingen via bijvoorbeeld iDEAL gaan via Buckaroo en de webshop zelf heeft er weinig omkijken meer naar. Kan erg handig zijn.

Een bezoeker wil in je webshop een product kopen en gaat naar de winkelwagen om af te rekenen. De bezoeker komt tijdens het afrekenen op een pagina van Buckaroo. Google Analytics ziet dit natuurlijk als een vertrek. De bezoeker gaat naar een andere site toe. Na de betaling komt de bezoeker weer terug naar jouw webshop en wordt hij doorgelinkt naar een bedankpagina. Google Analytics ziet dit als een andere bezoeker vanaf een andere website, een referral.

Wat is de schade?

Je kunt helaas een stukje van de datastatistieken weggooien. Waar komt je conversie nu echt vandaan? Is het een nieuwe of een terugkerende klant? Waar komen de conversies vandaan, zodat we kunnen bepalen waar de budgetten het beste naartoe kunnen? Antwoord geven op deze vragen wordt je nu erg moeilijk gemaakt. Zonde. Google Analytics is een prachtige tool, maar je moet sommige zaken wel goed instellen en inrichten.

De oplossing

Het is eigenlijk heel simpel. Wanneer je bent overgegaan op Google Analytics Universal − ik zou niet weten waarom je dit nog niet zou hebben gedaan − al helemaal.

Stap 1

Onder ‘Beheerder’ staat trackinginfo. Als je dit uitklapt, zie je ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’.

Google Analytics verwijzingsuitsluitingen

Google Analytics verwijzingsuitsluitingen

Stap 2

Daar ga je het domein van Buckaroo (of welk betalingssysteem je ook gebruikt) uitsluiten.

Google Analytics verwijzingsuitsluitingen

Google Analytics verwijzingsuitsluitingen

Wil je jouw Google Analytics-account een keer door mij laten controleren op een goede inrichting? Het begin van een goede conversie optimalisatie strategie.

Plaats een reactie



Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved