Kijk eens naar je statistieken in Google Analytics. Conversies –> E-commerce –> Overzicht –> Bron/medium. Wat is jouw belangrijkste inkomstenbron? Google AdWords, Organic, e-mail of staat jouw betaalsysteem bovenaan? Ai….
Hoe kan dat?
In het voorbeeld hierboven komt het grootste gedeelte van de omzet binnen via checkout.buckaroo.nl. Buckaroo, een onlinepaymentservice, is een van de betaalsystemen waar je voor kunt kiezen. Zij automatiseren de boel. Betalingen via bijvoorbeeld iDEAL gaan via Buckaroo en de webshop zelf heeft er weinig omkijken meer naar. Kan erg handig zijn.
Een bezoeker wil in je webshop een product kopen en gaat naar de winkelwagen om af te rekenen. De bezoeker komt tijdens het afrekenen op een pagina van Buckaroo. Google Analytics ziet dit natuurlijk als een vertrek. De bezoeker gaat naar een andere site toe. Na de betaling komt de bezoeker weer terug naar jouw webshop en wordt hij doorgelinkt naar een bedankpagina. Google Analytics ziet dit als een andere bezoeker vanaf een andere website, een referral.
Wat is de schade?
Je kunt helaas een stukje van de datastatistieken weggooien. Waar komt je conversie nu echt vandaan? Is het een nieuwe of een terugkerende klant? Waar komen de conversies vandaan, zodat we kunnen bepalen waar de budgetten het beste naartoe kunnen? Antwoord geven op deze vragen wordt je nu erg moeilijk gemaakt. Zonde. Google Analytics is een prachtige tool, maar je moet sommige zaken wel goed instellen en inrichten.
De oplossing
Het is eigenlijk heel simpel. Wanneer je bent overgegaan op Google Analytics Universal − ik zou niet weten waarom je dit nog niet zou hebben gedaan − al helemaal.
Stap 1
Onder ‘Beheerder’ staat trackinginfo. Als je dit uitklapt, zie je ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’.
Stap 2
Daar ga je het domein van Buckaroo (of welk betalingssysteem je ook gebruikt) uitsluiten.
Wil je jouw Google Analytics-account een keer door mij laten controleren op een goede inrichting? Het begin van een goede conversie optimalisatie strategie.