Klantreviews: verzamel ze niet alleen, maar gebruik ze in je voordeel voor effectieve content!

Ik ga niet vertellen dat klantreviews een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie zijn. Ook ga ik niet uitleggen hoe belangrijk reviews voor je conversie optimalisatie zijn. Ik ga niet discussiëren over hoe het vertrouwen hiermee versterkt wordt. Hoe je ze het beste kunt verzamelen, ga ik ook niet vertellen. Ik ga je wel het grootste voordeel van klantreviews verklappen.

Klantreviews en effectieve content

Het hebben van een boel reviews is natuurlijk geweldig, het op strategische plekken op je website plaatsen is top. Maar blijft het daarbij? Ik hoop van niet, want dan mis je een belangrijk onderdeel dat echt een conversie optimalisatie boost gaat geven.

Reviews zijn teksten die door jouw klant/doelgroep in eigen woorden zijn geschreven. Deze feiten, gevoelens en omschrijvingen van jouw product en dienst zijn goud waard. Het spreekt andere mensen uit dezelfde doelgroep aan. Wanneer je zelf je eigen producten en diensten gaat omschrijven, is het moeilijker om overtuigend over te komen. Ook heb je zelf snel de neiging iets te beknopt neer te zetten. Laat de doelgroep dus als het ware de content schrijven, door middel van de reviews die je ondertussen goed hebt verzameld.

1. Pak een dienst of product erbij

Deze zal gemiddeld van meer dan tien klanten vier sterren moeten hebben ontvangen.

klantreview - Nixon VEGA - Horloge - Multicolor - Zalando.nl

2. Bekijk de bijbehorende productpagina

Hoe ziet je content eruit? Wie wil je overtuigen?

klantreview

3. Bekijk alle klantreviews en orden ze

Er zijn vier soorten bezoekers:

  1. spontaan
  2. humanistisch
  3. competitief
  4. methodisch

De eerste twee hebben voornamelijk emotionele redenen om iets te kopen, de laatste twee hebben vooral analytische en logische redenen nodig om iets te kunnen kopen. Daarom maken wij het onderscheid tussen emotionele en analytische klantreviews.

Een emotioneel persoon legt iets op een andere manier uit dan een analytisch persoon. Kijk maar naar dit voorbeeld:

Emotioneel persoon zegt: ‘Ik hoef dit horloge helemaal niet meer af te doen wanneer ik mijn handen wil wassen, ideaal!’
Analytisch persoon zegt: ‘Dit horloge is waterproof.’

Je maakt heel simpel een tabel (zoals hieronder), je kopieert de zinnen van je klanten en plaatst ze waar ze horen. Het is misschien niet allemaal perfect Nederlands, maar dat maakt nu niks uit.

klantreviews - emotioneel of analytische

4. Herschrijf je content met de zinnen van je klanten

Maak een mooie combinatie van de emotionele en analytische zinnen én jouw eigen belangrijke informatie. Zo heb je direct je emotionele en analytische doelgroep te pakken. Je geeft de ‘analytische’  informatie (afmetingen, waterproof, materiaal) in de taal van je klant en je kunt nu ook de ‘emotionele’  informatie in je content gebruiken. Emotionele informatie kun je namelijk niet zelf verzinnen en het vertrouwen wordt op deze manier groot, omdat je bewijs hebt.

OUDE TEKST

Details voor Nixon VEGA – Horloge – Multicolor

  • Bandbreedte: 4,3 cm
  • Dikte: 0,9 cm
  • Materiaal: hoogwaardig kunststof
  • Artikelnr.: NI351F007-917

NIEUWE GEOPTIMALISEERDE TEKST

Details voor Nixon VEGA – Bijzonder en stoer dameshorloge – Multicolor

  • Bandbreedte: 4,3 cm
  • Door de comfortabele breedte creëer je een stoer uiterlijk
  • Dikte: 0,9 cm
  • Materiaal: hoogwaardig kunststof met elastiek, dus past om iedere pols
  • In het oog springende kleuren met een mooie parelmoerglans, waardoor het horloge overal bij te dragen is

Ik weet wel welke productomschrijving meer in het oog zal springen en voor meer vertrouwen gaat zorgen. Hoe ga jij het nu aanpakken?

Plaats een reactie



GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist en webanalist met een passie voor consumentengedrag, data en onderzoek. Ik ben zelfstandig professional, interimmer bij verschillende bedrijven en co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2019 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved