Het design van landingspagina’s – De zeven basisprincipes voor een conversiegeoriënteerd webdesign

Het design van landingspagina’s – De zeven basisprincipes voor een conversiegeoriënteerd webdesign

Naast een uitstekende titel, een call-to-action en goed geschreven content gaat het design ook veel voor je website betekenen. Niet alleen maar zodat bezoekers mooie afbeeldingen kunnen zien, want men is erg visueel ingesteld. Ook omdat een goed gebruik van design meer conversies gaat opleveren. Hier komt ook weer psychologie om de hoek kijken. Je hebt namelijk verschillende technieken om iemands ogen te sturen. Wil jij ook een conversiegeoriënteerd webdesign op je landingspagina?

 

De zeven designprincipes voor een conversieverhogende landingspagina

 

1. De verpakking

Creëer een tunnelvisie bij je bezoekers. Je kent vast wel paarden die een hoofdstel om hebben met van die oogkleppen. Dit hebben ze om zodat ze niet afgeleid kunnen worden van hun daadwerkelijke doel. Zet bij je bezoeker ook oogkleppen op, zodat hij alleen naar je formulier en call-to-action kan kijken.
Hoe doe je dit?
➥  Dit doe je door je call-to-action te accentueren. Laat hem net als in een 3D-film naar voren komen, laat hem eruit springen. Doe dit bijvoorbeeld met een opvallende belijning en sterke dynamische vormen.
➥  Ook moeten alle afleidingen op een pagina weggehaald worden. Geen linkjes!

 

landingspagina - encapsulation

 

2. Contrast en kleur

Kleuren zorgen er al snel voor dat iets opvalt. Iemand die een gele broek, een groene jas en rode schoenen aan heeft op een drukbezochte markt valt op. De meeste mensen vragen zich af: ‘Welke kleur?’, maar dat is nu net niet de vraag die je jezelf moet stellen. De kleur van je call-to-action-button is vaak irrelevant. Je moet je afvragen welke kleur je zult moeten gebruiken om deze eruit te laten springen ten opzichte van de rest van de pagina. Welke kleur geeft genoeg contrast?
Hoe doe je dit?
➥ Kies voor de gehele pagina en voor de achtergrond altijd een basiskleur. Dit werkt rustgevend, zodat een felgekleurde call-to-action voor het contrast kan zorgen.

 

landingspagina - encapsulation

 

3. Bewegwijzering

‘Wijzen is onbeleefd.’ Vergeet dat, mensen willen graag geholpen worden. Het gebeurt ook heel natuurlijk. Als we zien dat iemand omhoogkijkt, doen wij dit vaak zelf ook. Dit komt niet alleen maar door nieuwsgierigheid. We volgen andere mensen graag. In het verkeer volgen we altijd de borden met pijlen erop, omdat we anders weleens in een lastig parket zouden kunnen komen. Online doen we precies hetzelfde en dit in design omzetten is heel simpel.
Hoe doe je dit?
➥ Gebruik pijlen. Plaats een pijl naar je inschrijfformulier en de focus zal daar naartoe gaan. Het hoeft geen doodnormale pijl te zijn, je kunt ook iemands arm op een foto gebruiken.
➥ Gebruik de kijkrichting van iemand op een foto. We kijken altijd iemand in de ogen en als wij zien dat iemand naar rechts kijkt, doen wij allemaal gezellig mee. Zo kun je de focus verleggen naar wat voor jou belangrijk is.

 

landingspagina - kijkrichting

 

landingspagina - encapsulation

 

4. Witregels

Na een lange wandeling moeten mensen op adem komen. Na een lang seminar moeten mensen even bijkomen van alle informatie. Ja natuurlijk, zul je nu denken.We hebben ook allemaal geleerd dat je bij het schrijven van een brief witregels moet gebruiken. Dat geeft overzicht en rust. Gun je bezoekers dit dus ook op je landingspagina. Je moet niet je hele pagina vol zetten omdat je toch nog wat plek overhebt. Wanneer je naar onderstaande voorbeelden kijkt, zul je het direct begrijpen.

 

landingspagina - slecht voorbeeld

landingspagina - goed voorbeeld

 

Als vijfde punt hebben we nog urgentie en schaarste’. Als zesde ‘eerst proberen’ en het laatste punt is ‘sociaal bewijs’. Dit zijn geen designtechnieken, dus ga ik er niet te veel over vertellen in dit artikel, maar ze zijn net zo belangrijk en conversieverhogend.

 

➥ Vermeld dat je nog maar drie plekken beschikbaar hebt of dat je actieprijs nog maar tot middernacht geldig is.
➥ Laat iemand het product of de dienst eerst eens uitproberen voordat het daadwerkelijk wordt aangeschaft.
➥ Vraag altijd om een recensie of aanbeveling en plaats deze op je landingspagina.

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Leave a Comment: