Je hebt een conversie binnen, een lead in jouw geval. Misschien krijg je er wel twintig per dag via je website binnen. Gefeliciteerd! Je hebt je doel gehaald. Of toch niet? Het zijn natuurlijk nog maar leads en geen klanten. Je werkt hard aan je website om deze in topconditie te houden (daar ga ik nu even van uit, anders moet je mijn blog en nieuwsbrief met tips in de gaten gaan houden) en om de lead naar binnen te halen. Alles wordt uit de kast getrokken, maar wanneer een potentiële klant op de verstuur-knop heeft geklikt, is het over. ‘Hij is binnen, dus wat maakt het nog uit. Mijn follow-uptelefoontje is supergoed.’ Maar hang jij direct na tien seconden al aan de telefoon?
Ik ga je vertellen hoe je het enthousiasme van je leads kunt vasthouden. Dit alles hangt af van je bedankpagina. Deze pagina is belangrijker dan je denkt.
De bedankpagina voor leadgenererende bedrijven
Natuurlijk kan er tussen het online bezoek en het salesbelletje nog een hoop gebeuren, maar als je een goede laatste indruk achterlaat, heb jij in ieder geval alles uit de kast gehaald. Ik hoor je denken: bezoekers hebben hun doel behaald en klikken heel snel de website weg, waarom zoveel moeite doen? Ten eerste, het hoeft helemaal niet veel werk te zijn. Ten tweede, je bezoeker heeft nog helemaal niet zijn doel behaald. Hij of zij moet nog steeds een goede partij vinden voor een klus, hij of zij moet nog steeds overtuigd worden van jouw kunnen.
Een lead is vaak nog heel prikkelbaar en gevoelig. Aan de ene kant heb je de enthousiaste leads. Deze zijn lyrisch over je website en de content. Een kleine tegenvaller kan dit enthousiasme direct breken. Aan de andere kant heb je de wat onzekere leads. Zij weten nog niet zeker of zij de juiste keus hebben gemaakt en zijn eigenlijk nog op zoek naar bevestiging. Je bent natuurlijk ook niet de enige bij wie ze een offerte aanvragen.
Je kunt deze twee groepen mooi op één bedankpagina inpakken. Als je ze belt, hebben ze een goed gevoel en is de kans groot dat de sale doorgaat.
Van dit voorbeeld word ik wel een beetje verdrietig. Jij ook? Zo wil je iets toch niet eindigen? Met dit soort bedankpagina’s dump je als het ware je potentiële klant ergens in een doodlopend steegje en zeg je dat de klant er niet meer toe doet, want je hebt wat je wilt.
Hoe moet het dan wel?
In mijn vorige blog ‘De bedankpagina bestaat uit meer dan alleen een bedankje‘ heb ik al een aantal stelregels beschreven. Die zijn merendeels op webshops gericht. Vandaar dat ik ook veel vragen kreeg over hoe een bedankpagina bij een leadbedrijf moet. Ik ga punten opnoemen die totaal geen geld of veel moeite hoeven te kosten.
- Voor het geval de klant jou eerder wil bellen, is het een must om je contactgegevens op de bedankpagina te zetten.
- Het design van de pagina moet altijd overeenkomen met de rest van de site. Raffel de pagina niet af met bijvoorbeeld een enkel zinnetje.
- Geef een volgende actie die men kan gaan uitvoeren, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het lezen van een whitepaper, een succesverhaal of populaire blogreeks. Het is vooral belangrijk dat je de onzekere leads nog wat meer vertrouwen gaat geven.
- Vertel in detail wat er nu gaat gebeuren. Niet alleen maar zeggen dat je contact gaat opnemen. Vertel er ook zeker bij wanneer je dit gaat doen en hoe je dit gaat doen. Ook is het heel plezierig om aan te geven wie contact gaat opnemen. Een naam en/of foto van deze persoon geeft de potentiële klant een vertrouwd gevoel.
- Heb je een intro-filmpje van je bedrijf? Plaats ‘m hier. De enthousiaste leads vinden het prachtig om al een kijkje in jouw kantoor of personeel te krijgen.
- Wees zelf ook enthousiast. Met enthousiasme kun je elkaar aansteken. De tone of voice moet natuurlijk bij je bedrijf passen, maar je kunt echt wel laten zien dat je blij bent.
Dus… bekijk jouw bedankpagina maar eens goed
Heb je bovenstaande punten al getackeld? Ik ben laatst bijvoorbeeld ook weer met mijn website bezig geweest en ik zag dat ik ook de bedankpagina niet goed benut had. Zo ziet mijn bedankpagina er nu uit:
Ik heb de PS-regel toegevoegd omdat ik nog steeds vond dat het een doodlopend straatje was. Men is misschien al lid van de nieuwsbrief of heeft op dit moment geen behoefte aan een nieuwsbrief. Een link naar populaire blogs of informatie waar de potentiële klant nog meer over je expertise kan lezen is bij leadgenerende bedrijven een absolute must!
Zo zie je maar… blijf al je pagina’s checken en verbeteren. Het kan elke keer weer een stukje beter. Je leert steeds meer (hopelijk mede door mijn blogs). Je komt steeds meer te weten over je doelgroep en over hoe hij graag behandeld wil worden. Succes!