Personalisatie gebeurt eigenlijk al eeuwenlang. Van de bankiers van vroeger waar je een cheque ging verzilveren tot aan een deur-tot-deurstofzuigerverkoper. Men houdt van het sociale contact, dat een verkoper weet wie de klant is en in staat is om een persoonlijk aanbod te doen. Marketing is altijd persoonlijk geweest, tot internet kwam. Toen dachten we ineens dat massamarketing de oplossing was. Think again! Online personalisatie wordt het helemaal. Al is er nog wel een aantal puntjes om aan te werken.
Het begin en het heden van online personalisatie
Het begon met de komst van mobiel internet en de smartphone, waardoor marketeers konden zien waar je was. Tegenwoordig zijn er verschillende organisaties die hun advertenties hierop afstemmen. Een goede zet als je een fysieke winkel hebt.
Wat nu vooral gebeurt is retargeting/remarketing. Dit kan standaard, maar ook dynamisch, waardoor je dus ook echt banners te zien krijgt met producten die je net vijf minuten geleden hebt bekeken. Zalando, ECI en beslist.nl doen dit bijvoorbeeld al langere tijd.
Nieuwsbrieven worden gelukkig ook steeds persoonlijker. Iedereen maar dezelfde e-mail sturen is niet meer van deze tijd, daar ga je het over een tijdje niet meer mee redden. Ook hier is Zalando weer een goed voorbeeld, maar ECI doet dit weer helemaal niet, terwijl zij toch heel gemakkelijk kunnen zien wat voor boeken ik leuk vind.
Kopers en hun onderbewustzijn versus online personalisatie
Een aantal dagen geleden heeft ook Danny Oosterveer op Marketingfacts een interessant stuk over personalisatie geschreven. Hieruit blijkt dat wanneer je mensen vraagt of personalisatie nut zal hebben / hen zal beïnvloeden, 30% in de EU sceptisch zal reageren. Deze mensen zeggen niet of nauwelijks de waarde hiervan in te zien. Gelukkig zegt ook 26% in de EU wel de waarde ervan in te zien. Wat ik opmerkelijk vind, is de 44% die neutraal is. Deze mensen zijn zich er gewoon niet van bewust en zij zijn niet de enigen.
Het onderbewuste wordt ook wel het tweede bewustzijn genoemd. Bij het eerste bewustzijn worden waarnemingen bewust waargenomen en overdacht. Bij het onderbewuste worden waarnemingen wel waargenomen, maar dat gebeurt dan onbewust. Je denkt niet bewust na over de waarnemingen die je doet, maar toch neem je ze waar. Onbewust worden die waarnemingen in het geheugen opgeslagen. – Bron: Wikipedia
Beïnvloed worden gebeurt ook in je onderbewuste. De meeste mensen zullen bijvoorbeeld zeggen dat zij niet zo snel een aankoop zullen doen wanneer er staat dat er nog maar één exemplaar aanwezig is. Maar ondertussen gaat ons hart wel even sneller slaan wanneer wij dit zien staan.
Conclusie
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik ervan overtuigd ben dat het overgrote deel (onbewust) WEL wil dat websites personalisatie toepassen. Iedereen wil toch een snelle, relevante en duidelijke shoppingervaring. De reactie is vaak: ‘Banners zullen er altijd zijn, dus maak ze dan maar liever persoonlijk, zodat ik er wat aan heb.’ Kijk maar eens naar deze Amerikaanse cijfers:
✔ 85% weet dat websites informatie verzamelen en online gedrag tracken. Deze mensen begrijpen dat dit gebeurt om hun shopping experience beter te maken en om persoonlijke aanbiedingen en producten te kunnen tonen.
✔ 75% wil dat retailers gebruikmaken van persoonlijke informatie om de shopping experience beter te maken.
✔ 64% vindt het belangrijk dat bedrijven met relevante aanbiedingen en producten komen.