Pijn bij online betalingen kun je verzachten

Webshops doen mij tot op de dag van vandaag nog steeds pijn, pijn bij het betalen. Natuurlijk weet ik van tevoren dat ik moet betalen voor iets wat ik moet of wil hebben, maar de pijn is net als bij het stoten van je grote teen onvermijdelijk. Jij kunt hier heel makkelijk iets aan doen en tegelijkertijd ook nog meer omzet en terugkerende klanten verkrijgen. Hoe dan? Lees snel verder.

 

Iedereen ervaart pijn bij betalen

Mensen ervaren psychologische pijn wanneer zij in aanraking komen met ‘betalen’. Uit onderzoek blijkt dat hetzelfde gebied in de hersenen wordt geactiveerd wanneer iemand fysieke pijn voelt. Betalen doet dus letterlijk pijn en het blijkt ook dat de een hier meer last van heeft dan de ander. Je hebt aan de ene kant de ’tightwads’ (ervaren veel pijn) en aan de andere kant de ‘spendthrifts’ (ervaren weinig pijn).

 

Verschillen in gedrag

De ’tightwads’:

 

  • Hier horen de mensen bij die zorgvuldig over een aankoop nadenken.
  • Het zijn mensen die liever sparen en daardoor ook een hogere spaarrekening hebben dan anderen.
  • Zij geven geen geld uit wanneer ze dit niet hebben en lenen dus ook niet.

 

De ‘spendthrifts’:

 

  • Hier horen de mensen bij die spontaan en impulsief aankopen doen.
  • ‘Geld moet rollen’ is hun regel.
  • Zij geven ook geld uit dat ze op dit moment niet hebben en hebben vaak een creditcard.

 

De grootste verschillen tussen tightwads en spendthrifts zie je bij mannen. Vrouwen hebben over het algemeen minder pijn bij het betalen. Vrouwen kiezen daarentegen wel vaker voor betalen met een creditcard.

 

Zorg voor een goed medicijn genaamd ‘betaling achteraf’

Pijn bij betalen kun je met verschillende strategieën bestrijden. Bijvoorbeeld met:

  • een ‘niet goed, geld terug’-garantie
  • een beloningssysteem
  • een vertraging in het betaalproces

 

Het laatste punt wil ik graag verder behandelen. Het lijkt simpel, maar veel bedrijven bieden nog steeds geen betaling achteraf aan.

 

Ik kies zelf altijd voor ‘betaling achteraf’ wanneer deze keuze mij wordt gegeven. Ik maak mijzelf wijs dat ik graag eerst wil zien wat ik heb gekocht voordat ik ervoor betaal. Net als in een fysieke winkel. Eigenlijk is dit gewoon een manier om geen pijn te voelen.

 

Ik merk ook dat ik een winkel kan verlaten om het feit dat ik daar direct moet betalen en niet voor betaling achteraf kan kiezen. ‘Dan ga ik wel naar een ander.’

 

Ligt dit aan mij of gebeurt dit vaker?

 

Het gehele artikel is te lezen op de blog van Maud Ebbekink. Lees verder over pijn bij betalen en waarom jij nog steeds je klanten pijn doet + een interessante discussie over het onderwerp waarin verschillende perspectieven worden beschreven.

Plaats een reactie



Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

Neem contact met me op

[contact-form-7 id="1328" title="Contactformulier Samenwerken"]

Maak een Unconference mee

✔ Sparren over online marketing
✔ Voor en door online marketeers
✔ Geen presentaties
✔ Enkel en alleen conversaties
✔ Jij bepaalt het programma
✔ Erg leuk en leerzaam

[button color="" background="#006cd1" size="large" src="http://www.meetup.com/Online-Marketing-Unconference/"]Join the group[/button]

GESCHREVEN DOOR AMANDA

Hoi, ik ben Amanda. Ik ben conversie optimalisatie specialist bij Univé met een passie voor de klant, consumentengedrag, data en onderzoek. Tevens ben ik co-organizer van MeasureCamp Amsterdam.

Copyright 2013 - 2020 © | Amanda van der Linden | All Rights Reserved