We zien de hele dag een boel dingen over het hoofd. Helemaal wanneer je op een bepaalde activiteit bent gefocust, kan een boel je ontgaan. Dit is niet anders bij jouw website- en webshopbezoekers. Content, call-to-actions en navigatiemogelijkheden die voor jou als webshopeigenaar of webbouwer niet te missen zijn, kan een bezoeker zomaar mislopen. Jouw boodschap komt niet over en de bezoeker besluit te vertrekken. Lees verder om dit gedrag te begrijpen en te tackelen. Conversie optimalisatie homepage tip, coming up.
Hoe kun je dit nu missen?
Je kent het misschien wel. Je vriend(in) is in aan het gamen op de pc. Je roept een keer, geen gehoor. Nog een keer, maar dan wat harder. Nee hoor, nog steeds geen gehoor. Je loopt erheen, je staat achter hem/haar of gaat er zelfs naast zitten. Nog steeds geen reactie.
Of je moet ergens naartoe rijden waar je nog niet eerder bent geweest. Je moet naambordjes zoeken en het verkeer in de gaten houden. Draai jij dan ook het radiovolume naar beneden? Je bent niet de enige; ik en vele anderen doen het ook.
Hieronder ook nog een leuke video. Hopelijk heb je dit filmpje, of eentje dat erop lijkt, nog niet eerder gezien.
Doe goed mee en laat je verrassen. Zo kun je ervaren hoe jouw, ergens naar zoekende, bezoeker zich voelt.
Leuk hè?! Je hersenen bijten zich helemaal vast in een taak en zien andere dingen die om je heen gebeuren niet meer, hoe raar en opvallend ze ook zijn. Daarom kunnen mensen eigenlijk ook niet multitasken.
Conversie optimalisatie op de homepage
Op een homepage gebeurt vaak veel. Er is tekst, er is navigatie, er zijn foto’s/video’s, USP’s, call0-to-actions etc. Jij weet waar alles staat, je hebt de homepage wellicht zelf ontworpen of geschreven, maar een bezoeker met een missie heeft andere dingen aan zijn hoofd. Daarom zijn usability-testen ook altijd zo interessant. Je geeft een potentiële bezoeker een taak en je bekijkt welk pad deze persoon bewandelt, wat wel en niet wordt opgemerkt, etc.
Het is een belangrijk ‘breinconcept’ om te begrijpen. De kleinste veranderingen in je content, pagina-lay-out en interacties kunnen een impact hebben op het brein van je bezoeker, zodat je boodschap wel wordt gezien en begrepen. Zorg voor een vermindering van mentale moeilijkheden (het breinproces waardoor men belangrijke informatie misloopt) en je zult succesvoller zijn in het verleiden van je bezoekers om een juiste actie uit te voeren.
Dit is wat jou te doen staat
Wat komt je bezoeker nu eigenlijk op je website doen? Kom achter deze hoofdtaken en richt je homepage zo in dat alleen op deze taken gefocust wordt. Je vermindert dus de keuzes en de klikmogelijkheden. Heel vaak is iets weghalen ook een betere optie dan iets veranderen. Een succes gegarandeerde conversie optimalisatie homepage tip. Wel altijd testen om erachter te komen op welke manier je het beste rendement kunt gaan pakken; dat kan bij elke website verschillend zijn.