Jakob Nielsen, de koning van eyetracking, heeft weer nieuwe eyetracking-onderzoeken gedaan op het gebied van webpagina’s lezen. Mensen doen het soms toch wel. We stappen soms af van het alleen maar scannen van een webpagina en lezen echt stukken tekst. Hoe kan dit? Ik kwam erachter dat dit toch wel weer veel met usability te maken heeft.
Dit artikel bevat mijn bevindingen en op het einde geef ik nog vier interessante usability-tips weg.
Je leest wat je interessant vindt
In het voorbeeld hiernaast kun je zien dat de ogen van deze persoon in het eerste geval erg scannend over de pagina gingen. Het werd pas interessant voor deze persoon bij paragraaf 4. Omdat deze pagina een duidelijke informatiestructuur heeft met goede tussenkopjes, kon deze persoon heel snel scannen wat interessant genoeg was om echt te gaan lezen. Het is niet erg als een bezoeker niet alles van je artikel leest, maar zorg ervoor dat iemand direct kan zien wat wel interessant genoeg is.
Voorbeeld 1
Je schrijft een artikel en je wilt van basisinformatie naar informatie voor gevorderden gaan. Benoem dan in je kop dat je eerst nog even gaat uitleggen wat bijvoorbeeld usability precies is. Iemand die dit niet meer wil lezen, kan dit dan makkelijk overslaan.
TIP: maak het de ervaren lezer makkelijker en plaats een link die de lezer brengt naar de voor hem interessante paragraaf.
Voorbeeld 2
Ik was laatst op zoek naar een review van de eerste aflevering van de tv-serie Under the Dome. Dat was nog een zoektocht, zeg. Vooral een aantal Amerikaanse blogs heeft nog nooit van tussenkopjes gehoord. Ik scan de pagina, maar ik kan niet vinden wat ik zoek en ik ben dan ook snel weg. Welk van onderstaande artikelen lees jij liever wanneer je op zoek bent naar een review? Ik kan er in ieder geval maar één echt scannen.
Praktische tips
- Maak altijd gebruik van bullets. Opsommingen met opsommingstekens worden 15% meer bekeken dan zonder opsommingstekens. Als je je tekst nog een keer doorleest en je ziet woorden als ’ten eerste’ en ’ten tweede’ staan, maak er dan heel snel opsommingen van.
- Woorden kun je extra aandacht geven door ze in hoofdletters te zetten. Het is bewezen dat hier 29% meer naar wordt gekeken. Stopte jouw scannende gedachte ook bij het woord TIP?
- Verwijs je ergens naar, zet er dan altijd een hyperlink onder met een duidelijke titel. Wanneer je dit doet, kies dan niet voor ‘In nieuwe pagina openen’ of ‘In nieuw tabblad openen’. Velen vinden het storend als ze weer op zoek moeten gaan naar jouw website tussen alle tabbladen die openstaan. Mensen weten dat ze met de pijl naar links zo weer terug zijn bij jouw website.
- Gebruik duidelijke kopjes. Het is leuk om een doordenkertje of een citaat als titel te gebruiken, maar weet men dan waar het over gaat?
Conclusie
Een sterke informatie-architectuur (IA) en een gebruiksvriendelijke lay-out met goede koppen gaan ervoor zorgen dat men meer leest.