Een e-commercesite heeft een gemiddeld percentage winkelwagenverlaters van 55-75. Laten we het eens positief bekijken. Zijn winkelwagenverlaters nu echt zo erg als iedereen altijd zegt? Ik zeg nee! Een bezoeker die jouw winkelwagen heeft verlaten, zal eerder bij je kopen dan een bezoeker die helemaal geen stap in je winkelwagenproces heeft gezet.
Deel 1 van de reeks ‘winkelwagen optimalisatie’.
De redenen van een winkelwagenverlater
Eerst nog even de feiten van onderstaande infographic op een rij.
✔ 57% is nog niet klaar om te kopen omdat hij eerst wil weten wat de totale prijs gaat worden.
✔ 56% wil later op zijn bestelling terugkomen en verwacht dus dat de inhoud intact blijft.
✔ 65% heeft zijn twijfels over de betaalveiligheid.
✔ Een gemiddeld conversiepad bestaat uit 5,6 pagina’s.
✔ 40% verlaat de winkelwagen omdat hij een account moet aanmaken voordat er gekocht kan worden.
✔ 24% vindt dat er te veel onduidelijkheden zijn over leveringstijden.
✔ 93% zal meer online aankopen doen wanneer er geen bezorgkosten worden gevraagd.
✔ 55% verlaat de winkelwagen omdat hij op het laatste moment pas ziet dat er bezorgkosten worden gevraagd.
✔ 33% wil duidelijkere en makkelijkere retourgaranties.
✔ 89% controleert altijd hoe het zit met de ‘niet goed, geld terug’-garanties.
Effectieve winkelwagen optimalisatie
Nu we weten waar een bezoeker vaak over valt bij het doen van een aankoop, kunnen we hier effectief op inspringen. Bij een aantal punten is het van belang het conversiepad en de website te verbeteren. Maar het gaat vooral om het correct reageren op een situatie. Je kunt namelijk niet alles voor zijn.
In de infographic staan al de nodige oplossingen voor elke situatie, maar ik denk dat iedereen die wel heeft kunnen verzinnen. De vraag die ik hierbij krijg is: ‘Hoe doe ik dat dan?’
Nou, bijvoorbeeld zo:
___________
Dit artikel is geschreven dankzij een infographic van Get Elastic.