Landingspagina: heb jij last van aandachttrekkers of aandachtpikkers?

Landingspagina: heb jij last van aandachttrekkers of aandachtpikkers?

Ik behandel in deze blog een onderwerp waar ik wel over kan blijven schrijven: landingspagina’s. Altijd leuk en interessant en vaak is dit de pagina die voor een goed rendement moet zorgen. Naar mijn mening moet je sowieso nooit met een campagne beginnen zonder een goede landingspagina.

We zijn allemaal opgegroeid met het AIDA-model. Sommigen kunnen het woord niet meer horen, maar het model komt nog steeds van pas. Het begint namelijk altijd met het trekken van aandacht. Maar daar gaat het dan ook vaak mis. Hoe komt dit en welke tips gaan jou helpen om van je landingspagina een attentie-georiënteerd design te maken?

 

Trek de aandacht maar houd deze ook vast

De aandacht trekken kan iedereen, maar de aandacht vasthouden is een heel ander verhaal. Toen ik een klant van mij laatst vroeg waarom zij het filmpje op de landingspagina automatisch laat afspelen, was haar antwoord: ‘Je moet direct de aandacht trekken, dat heb ik uit betrouwbare bronnen, en bewegende beelden trekken de aandacht.’ Ze heeft niks gelogen, maar of je hiermee ook de aandacht van je bezoekers blijft houden is een andere vraag.

Uit een recent onderzoek (Microsoft Research Indicated) kwam naar voren dat de gemiddelde tijd voordat een bezoeker de site weer verlaat tien-twintig seconden is. Na twintig seconden schiet de waarschijnlijkheid dat iemand de site voortijdig verlaat naar beneden, zoals je in onderstaande grafiek kunt zien. Als je de aandacht dus meer dan twintig seconden kunt vasthouden, heb je de belangrijkste taak volbracht en gaat de rest vaak vanzelf.

 

landingspagina onderzoek

 

Mensen moeten hun aandacht zo erg verdelen op het internet (er is zoveel content overal te zien) dat het eigenlijk niet vreemd is dat iemand er maar een paar seconden over doet om een oordeel te vellen.

Jouw taak is om ervoor te zorgen dat je de aandacht van je bezoekers zo’n twintig seconden vasthoudt, zodat ze kunnen zien wie je bent en wat je aanbiedt. Beslist iemand om daarna toch de website te verlaten, dan is dat helemaal niet erg. Hij was gewoon niet geïnteresseerd en daar kun jij niks aan doen. Laat het los en focus je op een nieuwe klant en op de volgende twintig seconden.

 

Beantwoordt jouw landingspagina deze drie vragen?

  • Wat bied jij aan?
  • Wat maakt jouw aanbod interessant?
  • Wat moet ik vervolgens doen?

 

Deze vragen moet je duidelijk beantwoorden boven de vouw (je bezoeker ziet het zonder te scrollen, denk goed aan alle verschillende beeldschermformaten en resoluties).

 

Spoor jouw aandachttrekkers op

Met verschillende tools, zoals EyeQuant en Attensee, kun je er makkelijk achter komen waar op dit moment de meeste aandacht naartoe gaat. Welk element of welke elementen op je landingspagina krijgen de meeste aandacht? Analyseer deze resultaten en bepaal of je landingspagina echt goed de focus en de aandacht pakt op datgene waar jij ook daadwerkelijk de aandacht op wilt hebben. Kijkt je bezoeker naar elementen die er eigenlijk niks toe doen? Weg ermee!

 

Weg met aandachtpikkers!

Ik zat laatst een film te kijken met mijn vriend. We zagen een scène en ik zei: ‘Ze laten dit niet zomaar zien, dit is vast belangrijk voor later in de film.’ Een film laat inderdaad niet zo snel een scène zien die niks met het verhaal te maken heeft of die niet belangrijk is voor het vervolg van de film. Een film bekijken duurt langer dan een landingspagina, maar ook op een landingspagina laat je geen onnodige informatie zien. De focus ligt op het verhaal en op het doel. Dus weg met die onnodige aandachtpikkers.

Natuurlijk heb je het op een landingspagina niet over héél andere dingen (producten die je bijvoorbeeld niet verkoopt), maar vaak hebben bedrijven de neiging om ook nog een andere actie aan te kaarten of het gehele navigatiemenu te laten staan, toch nog even een linkje om een afspraak te maken toe te voegen. Het lijkt allemaal onschuldig, maar op deze manier komt er helemaal niks meer over.
De landingspagina van Mandemakers laat dit in de praktijk zien (zie een printscreen onder aan de blog).

 

TIPS

  • Bedenk vooraf wat HET doel gaat worden van de landingspagina.
  • Ga met een aantal mensen om tafel zitten nadat de landingspagina is gemaakt en schrap alles wat NIET DIRECT met HET doel te maken heeft.
  • Kom meteen ter zake boven aan de pagina.

 

landingspagina

 

Amanda van der Linden About the author

<p>Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië</p>

No Comments

Leave a Comment: