NOOIT met een marketingcampagne starten wanneer je geen goede landingspagina hebt

NOOIT met een marketingcampagne starten wanneer je geen goede landingspagina hebt

Een landingspagina is niet het eerste waar een ondernemer of websitebeheerder aan denkt wanneer hij een marketingcampagne start. Ik kan er nog steeds niet bij dat er zoveel ondernemers zijn die soms niet eens weten wat het is of het nut er niet van inzien. STOP! Wat wil je nou? Heel veel bezoekers naar je site halen en deze allemaal als een kip zonder kop op je website laten rondrennen? Waarom? Je bent veel geld kwijt, want je betaalt voor iedereen die klikt en niemand doet iets op je site. Na een aantal zinnen krijg je nu al de beste tip die ik je kan geven: bekijk het proces eens andersom. Begin met je landingspagina en maak vanuit dat inzicht een advertentie. 

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is niets meer dan de pagina waar iemand op landt wanneer hij op de advertentie heeft geklikt. Je kunt ervoor kiezen om je potentiële klant ergens op je website te laten landen of om een speciale landingspagina voor deze specifieke marketingcampagne te maken. Dit laatste noemen we een ‘stand-alone page’. Dit is een pagina die alleen te bereiken is door iemand die op de advertentie heeft geklikt. Een pagina zonder een directe verbinding met de daadwerkelijke website. Dit laatste wordt veel te weinig gedaan. Waarom eigenlijk? Te duur? Te weinig tijd? Je ziet het nut niet? Ik ben heel benieuwd naar deze antwoorden.

 

Wil je weten wanneer je een ‘stand-alone page’ gebruikt? Bekijk dan mijn artikel: Landingspagina maken? Bij deze drie marketingcampagnes ga je voor de stand-alone landingspagina.

 

Je hebt twee types (stand-alone) landingspagina’s:

 

– doorklikpagina (een pagina om de interesse aan te wakkeren en je gemaakte belofte van een aanbieding na te komen, zodat iemand doorklikt en in het koopproces belandt),

 

– lead generation landingspagina (niks meer dan informatie en een formulier dat ingevuld dient te worden. De enige call-to-action is dan ook de verzendknop).

 

De eisen aan een goede landingspagina

Eén doel

Elke webpagina heeft één macrodoel (een hoofddoel) en één of meerdere microdoelen. Het hoofddoel van een contactpagina is bijvoorbeeld om gemakkelijk contact met je op te kunnen nemen; hierop staat een contactformulier met een grote knop ‘Verzenden’. Bellen, social media etc. zijn de microdoelen. De belangrijkste call-to-action bij een productpagina is het product in het winkelwagentje plaatsen. Maar je hebt ook microdoelen, zoals de knop ‘Verder winkelen’, contact opnemen of recensies lezen.

 

Een landingspagina heeft maar één doel. Het formulier invullen, een e-mailadres achterlaten of doorklikken naar een andere pagina, vaak een productpagina.

 

Geen afleidingen

Als je eenmaal een doel voor ogen hebt, wil je niet meer afgeleid worden. Een persoon zoekt naar een goedkopere energierekening en komt, na klikken, op je landingspagina. Jij, als websitebeheerder, wilt niet dat iemand afgeleid wordt, maar de persoon die naar een oplossing aan het zoeken is wil ook niet afgeleid worden. Men is extreem doelgericht op internet en wil snel antwoord, advies of een oplossing. Het enige wat een landingspagina moet bieden is antwoord. In dit geval een formulier waarop iemand gegevens kan achterlaten om een offerte te ontvangen. Zet dus geen linkjes, navigatie of andere afleidingen op deze pagina. Elke link moet je zien als een lek.

 

Uitstekende ‘scent’

Over dit onderwerp kan ik nog wel honderd artikelen schrijven. Vandaar dat ik het nu uitleg aan de hand van onderstaande praktische video. Kort maar krachtig! Een goed voorbeeld en een voorbeeld van hoe het niet moet.

 

 

Vijf landingspaginatips op een rij

➥ Gebruik NOOIT de homepage als landingspagina. Ook al staat het product dat jij in de advertentie beschrijft ergens op de homepage, je moet gewoon niet willen dat je bezoeker niks anders kan gaan doen dan zoeken (een homepage is vaak dichtbevolkt en gemaakt om iedereen te ‘pleasen’). Zoeken doet men in Google. Vinden doet men op jouw website.

 

➥ Als je geen goede landingspagina hebt, start je heel simpel NIET met je marketingcampagne. Geld door de plee spoelen noemen ze dit.

 

➥ Zorg ervoor dat jijzelf of een vaste medewerker een landingspagina kan maken of in ieder geval kan aanpassen. Zo hoef je nooit te wachten op een externe partij.

 

➥ Denk eraan dat iemand altijd eerst naar de aangeboden content kijkt en daarna pas naar de aangeboden navigatie. Gebruik dus altijd letterlijk de woorden en/of zinnen die je in je advertentie gebruikt. Zo wordt iemand in de eerste paar seconden gerustgesteld. Hij ziet wat jij in je advertentie hebt beloofd en fase 2 (kopen, kopen, kopen) kan beginnen.

 

➥ Ik heb hem al in het begin genoemd, maar het is echt de beste tip. Als je een marketingcampagne via bijvoorbeeld AdWords wilt starten, begin dan met het in elkaar zetten van een goede landingspagina. Hierna ga je pas naar AdWords om de daadwerkelijke advertentie te maken. Zo weet je beter welke zoekwoorden en advertentieteksten je moet gaan gebruiken.

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Leave a Comment: