Title Image

Landingspagina maken? Bij deze drie marketingcampagnes ga je voor de stand-alone landingspagina

Landingspagina maken? Bij deze drie marketingcampagnes ga je voor de stand-alone landingspagina

Er zijn drie momenten waarop je echt moet gaan denken aan het maken van een stand-alone page. Dit gaat gegarandeerd meer conversie opleveren, wanneer je het goed aanpakt tenminste. Wanneer je even niet meer weet wat een landingspagina is en waar een goede landingspagina aan moet voldoen, bekijk dan eerst dit artikel: NOOIT met een marketingcampagne starten wanneer je geen goede landingspagina hebt.

 

1. Bij specifieke marketingcampagnes

Een stand-alone landingspagina gebruik je wanneer je een specifieke marketingcampagne gaat inzetten. Je hebt een speciale aanbieding of je product is vernieuwd en dit vertel je vol trots in je advertentietekst of radiospotje.

 

2. Bij duidelijke leads

Waarbij ik een stand-alone page eigenlijk het belangrijkst vind, is bij het genereren van heel duidelijke leads. Met duidelijke leads bedoel ik niet de oriënterende bezoeker, maar de bezoeker die in zijn zoekopdracht aangeeft echt iets te willen. Denk aan zoekwoorden als ‘afsluiten’ en ‘offerte’. Iemand vermeldt dit niet zonder reden.

 

Wanneer ik googel op ‘levensverzekering afsluiten’, krijg ik onderstaande advertenties te zien:

 

landingspagina -levensverzekering afsluiten - Google zoeken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik klik op die van Nationale Nederlanden en krijg onderstaande landingspagina te zien:

 

landingspagina - Levensverzekering Nationale-Nederlanden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier word ik vrolijk van. Een overzichtelijke stand-alone landingspagina. Geen afleidingen en er is één doel (ook al zijn er twee calls-to-action). Het zou nog beter zijn als op beide calls-to-action het woord ‘afsluiten’ zou staan. Een tweede en belangrijkere tip is het laten overeenkomen van titels. In de advertentie lees ik over uitstekende kwaliteit & service. De titel op de landingspagina is ‘Zorgeloos vooruit…’

 

Een tweede voorbeeld:

 

landingspagina - Levensverzekering met een scherp tarief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DELA gebruikt gewoon een webpagina. Je ziet direct het verschil. Het is minder clean en je hebt veel afleiding. Je komt voor een levensverzekering en je wilt dus eigenlijk niks anders zien dan informatie over een levensverzekering. Je conversie begint nu dus lekkage te vertonen.

 

De call-to-action die zij vast ook als hoofddoel hebben (de oranje knop) is niet heel duidelijk voor iemand die een verzekering wil afsluiten. Je wilt in dit geval het woord ‘afsluiten’ zien en niet ‘berekenen’.

 

3. Bij het gebruik van banneradvertenties

Een banneradvertentie gebruik je vaak bij het promoten van een nieuw product of bij het verbeteren van je naamsbekendheid. Men is niet op zoek naar jouw bedrijf of product, maar je kunt iemand zo wel indirect met jou in aanraking laten komen. Wanneer iemand op een banner klikt, is er toch iets wat hij interessant vindt, bijvoorbeeld de foto die je gebruikt of de opvallende call-to-action. Een banner is vooral visueel en als de landingspagina dan niet overeenkomt met wat men zag op je banner, is het gedaan. Met een stand-alone pagina kun je heel makkelijk dezelfde sfeer creëren en de gehele focus leggen op datgene wat op je banner staat vermeld. En niks meer!

 

landingspagina -nu.nl Het laatste nieuws het eerst op nu.nllandingspagina -ASUS Benelux

 

De banner van Asus op Nu.nl  en de bijbehorende Facebook-landingspagina zijn een goed voorbeeld van hoe het moet. Het meeste komt goed overeen, vooral de visuele aspecten. Je komt op een Facebook-pagina waarop de like-knop de enige call-to-action is. Het enige jammere eraan is dat de recensie van Tweakers nergens op de landingspagina te vinden is.

 

landingspaginalandingspagina - Damesmode online shop ZALANDO

Bij Zalando doen ze het minder goed: de landingspagina is de homepage en we hebben al eerder gezien dat een homepage te algemeen is. Het doel van deze marketingcampagne zal waarschijnlijk puur en alleen vergroting van de naamsbekendheid zijn, maar de ‘scent’ is niet te volgen. Je ziet nergens de afgebeelde schoenen, je ziet sowieso helemaal geen schoenen. Jammer!

 

Conclusie en tips

Natuurlijk kun je niet voor al je producten een aparte stand-alone landingspagina maken en dat hoeft ook helemaal niet. Vooral de e-commercewebsites kunnen met een specifieke productpagina heel goed uit de voeten.

 

Let er wel altijd op of je een goede landingspagina hebt als je met je zoekwoorden en advertentiegroepen in AdWords of Bing Ads bezig bent. Als je een advertentiegroep met de zoekwoorden ‘camping Frankrijk aan zee’ gaat maken, bekijk dan of je een pagina hebt waarop al je campings aan zee staan afgebeeld met een duidelijke ‘aan zee’-titel. Zo niet, dan ga je niet met deze advertentiegroep starten.

Amanda van der Linden About the author

Ik ben Amanda, conversie optimalisatie specialist met een passie voor consumentengedrag, data, usability en A/B-testen | Samenwonend | Dierenliefhebber | Twee katten: Bruce en Rooney | Beetje Nerd | Games- en tv-serie-fanaat | Liefhebber van lekker eten, wijn en rosébier | Cambodja | Zuid-Afrika | Italië

No Comments

Post a Comment